Foto: Christiaan Dirksen

Malmö är bästa cykelstaden – enligt cyklisterna själva

När Sveriges cyklister fick ange hur cykelvänlig den egna hemkommunen är fick Malmö bäst betyg. Cykelfrämjandets undersökning "Cyklistvelometern" syftar till att skapa en bild av hur cyklister uppfattar sin hemkommuns arbete med cykelfrågor. Malmö stad stod som vinnare när närmare 13 tusen cyklister tyckt till om sin hemkommuns cykelförutsättningar.

-Det är verkligen inspirerande att Malmös cyklister överlag är nöjda med förutsättningarna att cykla i staden, säger Jesper Nordlund, trafikplanerare på fastighets- och gatukontoret.

Malmö stad arbetar kontinuerligt med olika cykelfrämjande åtgärder som att utöka antalet kilometer cykelbana, planera för fler säkra cykelparkeringar och att skapa säkra cykelöverfarter där cyklisten både ska vara säker och prioriterad.

-Det gläder oss att cyklisterna är nöjda och vi hoppas att ännu fler Malmöbor ska upptäcka fördelarna med att välja cykeln som sitt främsta transportmedel, säger Jesper Nordlund, trafikplanerare på fastighets- och gatukontoret.

Gjorda cykelförbättringar under 2018:
• Närmare 500 nya parkeringsplatser för cyklar.
• Totalt 5 nya kilometer cykelbana, bland annat längs Mellanhedsgatan och Nobelvägen.
• 1 ny cykelservicestation i Västra Hamnen.
• 30 nya cykelöverfarter runt om i staden.

Största satsningen någonsin
-Vi har arbetat systematiskt för att bygga ut och förbättra cykelinfrastrukturen i Malmö och det har gett resultat. Men det finns mycket kvar att göra för att ge cyklister samma förutsättningar för effektiva transporter som bilister historiskt haft i staden. Därför kommer vi fortsätta driva utbyggnaden av cykelinfrastrukturen, säger Märta Stenevi (MP), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

De närmaste 15 åren kommer Malmö stad att satsa mer än någonsin på cykelfrämjande åtgärder genom Storstadspaketet; paketet innebär ny cykelinfrastruktur för 570 miljoner kronor. Utöver satsningarna i Storstadspaketet kommer ytterligare cykelbanor genomföras för att ännu bättre binda samman cykelvägnätet.

-Malmö har i många år investerat i säkra cykelvägar, cykelparkeringar, hyrcykelsystem och servicestationer för att locka fler att cykla. Det gör staden mer attraktiv med bättre framkomlighet och luftkvalitet som följd. Malmö ses redan som en av världens ledande cykelstäder och det ska vi fortsätta vara, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande.

Kontakt:

Jesper Nordlund, trafikplanerare, fastighets- och gatukontoret, tel: 040-34 21 11

Viktor Kellgren, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, tel: 0708-51 77 97

Fastighets- och gatukontoret: Annika Blomquist