Malmö är Sveriges Fairtrade City-huvudstad 2012

Malmö har utsetts till Fairtrade City-huvudstad 2012 och är enligt Fairtrade Sverige den kommun som tagit allra störst steg för etisk upphandling och konsumtion.

- Ett fantastiskt betyg på vårt engagerade arbete. Vårt sätt att jobba med fokus på att vara där människor är och att samverka brett, såväl lokalt som internationellt, har varit mycket givande. Ett schysstare Malmö är en del av en schysstare värld. Vi är många som är stolta över detta, säger kommunalrådet Lari Pitkä-Kangas (MP), ordförande i Malmö Fairtrade City.

Malmö Fairtrade City är ett samarbete mellan kommunen, näringsliv och föreningar för att öka medvetenhet och konsumtion av rättvis handel. Det finns idag 48 diplomerade Fairtrade-städer i Sverige, och Malmös målmedvetna utveckling har imponerat på Fairtrade Sverige. Över 100 ställen serverar etiskt märkta produkter i Malmö och Malmöbon kan nu handla både kläder, hantverk, mat och leksaker som är rättvist producerade. Den etiska konsumtionen i kommunens verksamheter ökar varje år. 2011 åts det 27 ton Fairtrade-bananer inom Malmö stad, samtidigt som 61% av det inköpta kaffet var etiskt märkt.

Fira World Fair Trade Day i Sveriges Fairtrade City-huvudstad

Extra anledning att fira blir det på lördag den 12 maj. Då firas World Fair Trade Day över hela världen. Detta händer i Malmö:

• Uppträdanden och tävlingar för barnen
  • Reko-marknad med schyssta produkter
  • Sambamusik kl 12.00