Malmö ansöker om att få införa tre terminer på försök

Malmö ansöker om att få införa tre terminer på försök

Grundskolenämnden kommer att ansöka hos regeringen om att under en försöksperiod få införa ett läsår med tre terminer och kortare sommarlov. Förhoppningen är att få genomföra ett försöksprojekt på någon eller några grundskolor i Malmö.

Den politiska viljeriktningen om att få prova tre terminer är sedan tidigare formulerad i Malmö stads budget för 2020. Idag fattade grundskolenämnden beslut om att ta det formella steget att skicka en ansökan till regeringen.

Avsikten med försöksverksamheten är att förbättra förutsättningarna för elevernas kontinuerliga lärande. Detta gäller inte minst elever med sämre socioekonomiska hemförhållanden, som under sommaren tenderar att tappa mer i kunskapsutveckling än elever från resursstarka hem.

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har i en första dialog ställt sig positiv till ett försök.

- Malmös önskan om att införa tre terminer på försök har väckt mycket uppmärksamhet och intresse, vilket tyder på att det finns ett behov av att undersöka idén närmare. Vi måste våga tänka nytt och anpassa oss till den verklighet eleverna har idag, men också vara lyhörda för hur skolpersonal, vårdnadshavare och elever påverkas, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

- Det främsta motivet är barnens lärande och hur skapar vi en skola som möter dagens samhälle. Vi ställer i och med detta frågan om tre terminer kan vara en del lösningen. Självklart kommer det krävas det att flera perspektiv vävs in detta, såsom skolpersonalen, föräldrar och barnen säger Sanna Axelsson (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Sara Wettergren, 0709-59 17 16, sara.wettergren@malmo.se.

Sanna Axelsson, 0704-33 83 33, sanna.axelsson@malmo.se.