Malmö avslutar samarbete med Arabiska bokmässan

Malmö stad väljer att avbryta samarbetet med Arabiska Bokmässan som nu pågår i Malmö. Orsaken är att webbsajten för den digitala bokmässan via länk erbjuder antisemitisk litteratur.

– Det har kommit till vår kännedom att besökare på bokmässans webb erbjuds köpa antisemitisk litteratur, vilket är helt oacceptabelt säger kulturdirektör Pernilla Conde Hellman. Det går stick i stäv mot allt som vi står för och vi väljer därför att omedelbart avbryta samarbetet.

– Vi ställer in planerade samarrangemang med Arabiska bokmässan och hoppas att andra bidragsgivare såsom Statens Kulturråd gör detsamma, fortsätter Pernilla Conde Hellman. Vi är oerhört besvikna på företrädarna för bokmässan och kräver att de omedelbart tar bort åtkomsten till den här sidan.

Malmö stad har bidragit med 150 000 kronor i projektstöd till den arabiska bokmässan som i år arrangeras av den nybildade föreningen. Den Arabiska bokmässan har tidigare år genomförts av annan arrangör, då utan stöd från Malmö stad.

– Årets stöd har beviljats med särskilda villkor och skulle följas upp efter genomfört evenemang, men vi väljer att avsluta samarbetet och ska se över om vi kan återkräva det redan utbetalade projektstödet, avslutar Pernilla Conde Hellman.

Kontakt:

Anna Nystedt, kommunikationschef Kulturförvaltningen Malmö stad