Malmö Beach Event bjuder på aktiviteter hela sommaren

I samband med Malmö Beach Soccer på Ribersborgsstranden i sommar anordnas Malmö Beach Event från maj till augusti. Evenemanget inriktar sig främst på idrott, men också på musik och miljö.

Arrangemangen i samband med strandfotbollsturneringen på Ribban i sommar är flera. Till exempel är idrottsföreningar i Malmö inbjudna att delta på Föreningarnas Dag och prova på-dagar för att besökare ska få chansen att testa olika sporter utan kostnad. I juli anordnas ett tio dagar långt musikevent, och det är också då som Beach Soccer Tournament går av stapeln. När det inte spelas några matcher är det fritt fram för alla Malmöbor att använda planerna.

På platsen kommer det också att finnas ett stort tält där det visas EM i fotboll från Polen och Ukraina, men även inslag från OS.

I samarbete med ett återvinningsföretag och en förening anordnas även en städdag på stranden för att uppmärksamma miljöfrågor.

Kommunstyrelsen beviljade på måndagen 150 000 kronor till evenemanget.

– Ribban är en självklar mötesplats för många Malmöbor året runt, inte minst på sommaren. Det glädjer mig att föreningar inser värdet av att anordna evenemang som lockar många Malmöbor, och ge oss alla skäl att umgås tillsammans på vårt fina och unika Ribban, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06

Presskontakt Malmö stads presstjänst för journalister Öppen vardagar kl. 8-17 samt vid akuta frågor, till exempel vid en allvarlig händelse som inte kan vänta till nästa vardag, vardagar kl. 17-20 och helger kl. 8-20. 040-341150
Alma Tabak