​Malmö beslutar om åtgärder mot afrofobi

​Malmö beslutar om åtgärder mot afrofobi

Malmös folkhälso- och jämställdhetsberedning fattade i dag beslut om åtgärder för att motverka afrofobi och diskriminering av personer med afrikansk bakgrund. Beslutet bygger på en förstudie som pågått sedan 2014 och som tar sin utgångspunkt i 60 intervjuer med afrosvenskar eller anhöriga till afrosvenskar i Malmö.

En majoritet av intervjupersonerna upplever diskriminering och afrofobi som vanliga inslag i vardagen. Flera personer har utsatts för olaga hot och misshandel med afrofobiska motiv. Många upplever kränkande bemötande vid kontakt med myndigheter och fördomsfullt bemötande i rättsväsendet och i skolan. Resultatet bekräftar den nationella bilden. I Sverige har antalet anmälda afrofobiska hatbrott ökat med 24 procent sedan 2008.

Sverige har fått kritik för att inte uppfylla FN:s och EU:s konventioner och direktiv om rasdiskriminering. I december 2014 besökte FN:s arbetsgrupp för personer av afrikansk härkomst Malmö och träffade även regeringen. Mötet resulterade i en rapport där arbetsgruppen bland annat uttrycker sig positivt om Malmös arbete mot diskriminering och rasism men också kommer med ett antal rekommendationer till Sverige om hur arbetet mot afrofobi bör intensifieras.

Med dagens beslut i folkhälso- och jämställdhetsberedningen tar Malmö ett steg på vägen i arbetet mot afrofobi och för att stärka afrosvenskars rättigheter. Beslutet innebär att en arbetsgrupp med förankring i den afrosvenska gruppen tillsätts. Gruppen ska inleda ett kommunalt utvecklingsarbete för att motverka afrofobi, utveckla datainsamlingsmetoder och insamling av jämlikhetsdata, säkerställa juridisk rådgivning och individstöd för den utsatta gruppen och ta fram pedagogiskt material för ökad kunskap om afrofobi. Möjligheten att skapa en fysisk plats för verksamheten ska också undersökas.

Beslutet är i linje med flera av FN:s arbetsgrupps rekommendationer och kräver engagemang från flera olika samhällsinstanser.

– Främlingsfientlighet, rasism och hatbrott hotar hela vårt demokratiska samhälle. Som kommun har vi en del i ansvaret att arbeta för ett samhälle som inkluderar alla och jag är glad att Malmö kan vara en föregångare i arbetet mot afrofobi, säger Hanna Thomé (V), antidiskrimineringskommunalråd.

– I dag har vi ett samhälle där diskriminering och rasism begränsar människor till sin hudfärg eller bakgrund. Malmö är en unik stad med en mångfald som öppnar upp nya möjligheter i staden, nya sätt att arbeta och som tillför nya perspektiv. Kommunen kan inte göra allt, men vi måste göra det som vi faktiskt kan göra. Denna satsning motverkar inte all form av afrofobi och diskriminering av personer med afrikansk bakgrund, men det är definitivt ett steg på vägen, säger Mediha Ahmadi (S), ledamot i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

– Ingen ska bli kränkt, hotad eller diskriminerad på grund av sin hudfärg eller sin etniska bakgrund. Därför behövs en rad olika åtgärder för att motverka afrofobin i Malmö. Med dagens beslut tar vår stad ett viktigt första steg mot att stoppa den diskriminering som många personer med afrikanskt ursprung möter varje dag, säger Mia Josefsson (MP), ledamot i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

Kontaktpersoner:

Hanna Thomé, 0709-13 46 61