Skåneklubbarna Kockums Ultimate från Malmö och Akka Ultimate från Lund tackar varandra efter match i Öppna Danska Mästerskapen.

Malmö blir värd för U20 VM i Ultimate frisbee 2020

20 VM i Ultimate Frisbee 2020 har tilldelats Malmö. Arrangörerna vill ta sporten till folket genom att lägga matcherna på ett 15-tal fotbollsplaner i centrala Malmö.

– Vi hoppas att det både ska öppna upp ögonen hos malmöborna för sporten Ultimate Frisbee samtidigt som det är ett bra sätt att visa upp Malmö för spelarna som kommer från stora delar av världen, säger Sara Hansson, projektledare fritidsförvaltningen Malmö stad.

Ultimate Frisbee är en av världens snabbaste växande lagidrotter och Malmö stad jobbar ständigt för att värva spännande evenemang till staden.

– Vi är mycket glada att kunna vara en del i Ultimate Frisbeens utveckling i Malmö. Först genom ett Ungdoms-SM och nu ett världsmästerskap, säger Sara Hansson.

Genom nätverksbyggande och att identifiera möjligheter bland stadens föreningar försöker kommunen ge det stöd som krävs för att större mästerskap ska ta plats i Malmö. Samarbetet med värdföreningen Kockums Ultimate är ett bra exempel på hur Malmö stad och föreningslivet gemensamt gick från ungdoms SM till SM 2019 och U20 VM 2020.

Malmö kommer att ta emot runt 2 500 Ultimate Frisbee-spelare från drygt 80 olika lag och deras medresenärer. Idrottsevenemang med många deltagare bidrar starkt till Malmös turismekonomi. Hotell och restauranger bokas upp av deltagare och publik. Ungdomsevenemang brukar även ha en större andel familj som följer med än elitidrott. En grov uppskattning är att internationella ungdomsevenemang genererar cirka 500 kronor per deltagare och dag i turismekonomisk omsättning.

Värdförening är Kockums Ultimate Team – Frisbee.

Kontakta gärna föreningens Mattias Ahlgren på 0725-108016, mattias@parabolica.se

Kontakt på Malmö stad:

Sara Hansson

Projektledare evenemangsenheten, fritidsförvaltningen

Mobiltel: 0708 - 74 17 94

E-post. sara.hansson6@malmo.se

Utsänt av:

Kristina Nilsson

Kommunikatör, fritidsförvaltningen

Mobiltel: 0766 - 10 89 36

E-post: kristina.nilsson2@malmo.se

Korta fakta:

• Lagen är mixade med tjejer och killar.
  • Ultimate Frisbee kan spelas både inomhus och utomhus.
  • Det finns inga domare i Ultimate Frisbee – spelarna dömer själva och kommunicerar genom olika tecken.
  • Ungdoms-SM hölls i Malmö förra våren, troligtvis kommer det att bli ett SM i Ultimate Frisbee under SM-veckan nästa år.
  • Malmö-laget Kockums Ultimate som är arrangör har en hel del duktiga spelare födda 2000, som troligen kommer att spela under VM i Malmö 2020.
  • Här finns lite info om vad Ultimate Frisbee går ut på. Liknar rugby i upplägget. https://www.kockumsultimate.com/om-ultimate