Malmö Borgarskola och Malmö Idrottsgymnasium firar sina SM-guldmedaljörer i fotboll och i matematik

Den 12 november kl 14.30 kommer kommunalråd Andreas Schönström till Malmö Borgarskola för att hylla skolans nyblivna SM-guldmedaljörer. En av skolans elever spelar fotboll i FC-Rosengård och blev i dagarna SM-mästare. Skolan har också en elev som spelar i MFF som i höstas blev SM-mästare. Utöver dessa framgångar erövrade skolan även SM-guld i lagtävlingen i matematik.

För andra året i rad har elever vid Malmö Borgarskola tagit SM-guld i lagtävlingen i matematik.

Den prestigefyllda vinsten togs i hård konkurrens med elever från andra, i matematiksammanhang, högt ansedda gymnasieskolor. Placeringen blev:

• 1.  Malmö Borgarskola, Malmö
  • 2.  Hvitfeldska gymnasiet, Göteborg
  • 3.  Danderyds gymnasium, Danderyd
  • 4.  Norra Real, Stockholm
  • 5.  Katedralskolan i Lund, Lund

De tre eleverna i det vinnande laget, Lars Åström, Malte Larsson och Daniel Jacobsson, har genom sin prestation kvalificerat sig till den individuella delen av tävlingen som genomförs i Göteborg den 22 november. En bra prestation där ger möjlighet att delta i den Internationella Matematikolympiaden som äger rum i Chiang Mai, Thailand mellan den 4 och 6 juli 2015.

Nathalie Persson, elev på skolan, spelar i FC-Rosengård som nyligen vunnit SM i damfotboll. Nathalie representerar också Sverige i vårt framgångsrika F17-landslag. Under hösten har hon kombinerat skolan med att träna på med FC-Rosengård, något som har gjort att hon på ett naturligt sätt har kunnat hävda sig både nationellt och internationellt.

När Malmö FF tog sitt SM-guld fanns en annan av skolans elever med i truppen, Sixten Mohlin. Han spelar också i det svenska ungdomslandslaget och var en av de tre Malmöspelare som tog VM-brons i U17, förra hösten. I Malmö FF:s trupp bestående av 25 personer är 16 tidigare eller nuvarande elever på skolan.

Framgångarna firas med tårta onsdagen den 12 november kl. 15.00 på Malmö Borgarskola.

Förutom Andreas Schönström kommer särskilt begåvade matematikelever från grundskolan att närvara. De är med i PythagorasGäng eller läser spetsutbildning i matematik på Dammfriskolan.

Kontaktperson: Rektor Carina Malmback, 0734346701

FAKTA

PythagorasGäng är en verksamhet som Malmö Borgarskola framgångsrikt drivit under flera år. Unga, matematikbegåvade elever från grundskolan får möjlighet att på Malmö Borgarskola läsa matematik på högre nivå.

Dammfriskolan har sedan våren 2014 fått möjlighet att erbjuda spetsutbildning i matematik för särskilt begåvade elever.