Malmö City Horse Show får sällskap av EM i fälttävlan för unga ryttare

I sommar anordnas återigen populära Malmö City Horse Show på Ribersborgsfältet i Malmö, men också EM i fälttävlan för unga lovande ryttare, kallat Young Riders. I samband med tävlingarna testas nästa års EM-bana för första gången, vilket ger ett starkt och publikdragande startfält.

Det planeras också för olika familjeaktiviteter med hästar, hundar och andra djur i samband med tävlingarna. Dessutom anordnas sommarlovsaktiviteter på temat hästar och ridning mellan Malmö City Horse Show och hopptävlingarna som Malmös fem ridklubbar traditionsenligt anordnar helgen innan.

Malmö har arrangerat internationella tävlingar i fälttävlan på Ribersborgsfältet i tolv år. I år går Malmö City Horse Show av stapeln den 9-12 augusti.

För arrangemanget Malmö City Horse Show tilldelas Gatukontoret sammanlagt 2 850 000 kronor av kommunstyrelsen. För Young Riders tilldelas man 950 000 kronor.

– Malmö City Horse Show är inte bara ett evenemang som lockar en mängd hästintresserade till Malmö, det ger också möjlighet för alla Malmös hästflickor och pojkar att visa upp sin sport, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Malmö är en stad i full galopp mot att bli ett etablerat och känt namn på hästkartan. Det ger en positiv bild av Malmö och lockar utländska besökare till staden. Det ger även fler jobb i turismsektorn, säger Fredrik Fernqvist (MP), kommunstyrelseledamot.

– Malmö är en ung stad och vårt mål är att ge bra möjligheter för alla barn och ungas fritidsintressen. Att kombinera större idrottsarrangemang med möjligheter för familjer att kunna delta är ett bra sätt att synliggöra även unga tjejers fritidsintresse, som oftast annars kan hamna i skymundan, säger Hanna Gedin (V), kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritidsfrågor.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Fredrik Fernqvist, 0733-62 92 06