Malmö Floorball Invitational 2010 - Innebandy utomhus med svenska elitlag!

Malmö Floorball Invitational 2010 - Innebandy utomhus med svenska elitlag!

Fredagen den 30 juli arrangerar Malmö stad i samarbete med Skånes Innebandyförbund och Malmö FBC en elitturnering i innebandy, utomhus vid den spektakulära Dockplatsen i Västra hamnen. Fyra Superliga-lag och en uppstickare från nya division 1 gör upp om titeln som den första vinnaren av Malmö Floorball Invitational.

- Malmö har aldrig haft ett lag i Sveriges högsta division och därför är Malmöpubliken svältfödda vad gäller elitinnebandy säger Mattias Linnell från Skånes Innebandyförbund.

- Men 2010 är innebandyn på rejäl frammarsch i Sveriges tredje största stad. Herrsidan är hetare än någonsin med två stora aktörer i Malmö FBC och KFUM Malmhaug IBK. Båda klubbarna har målsättningen att avancera uppåt i seriesystemet fortsätter Mattias Linell.

På Dockplatsen den 30 juli kommer Malmö FBC och fyra av Sveriges Superliga-lag att spela i Malmö under samma dag. Superliga-lagen är FC Helsingborg (Skånes enda lag i Svenska Superligan), Pixbo Wallenstam IBK, Hide-A-Lite-Mullsjö AIS och de fyrfaldiga Svenska mästarna Warberg IC som får bära favoritskapet i årets Malmö Floorball Invitational.

Malmö FBC är föreningen som på kort tid har blivit en av Sveriges mest omtalade förening utifrån sina sportsliga resultat. Herrlaget är klara underdogs i Malmö Floorball Invitational men kommer få det stentufft mot Superliga-lagen. Den unga och talangfulla truppen leds numera av Isac Carlsson, som har erfarenhet från den högsta nivån, efter sina 4 SM-guld i Warberg.

Torsdagen den 29 juli kommer även en ungdomsturnering att genomföras på platsen.

Plats: Dockan, Västra Hamnen
Datum: 29-30 juli 2010

Inbjudna lag
- Pixbo IBF
- FC Helsingborg
- Malmö FBC
- Hide-A-Lite-Mullsjö AIS
- Warberg Innebandyförening

Sportsliga förutsättningar:
- Matcher om 2x 15 min
- Final 2x20 min
- SSL domare
- Planmått 20x40 meter

Ifall vädret inte skulle tillåta utomhusspel kommer matcherna spelas i Kirsebergs Sporthall (Östra Fäladsgatan 60).

Kontaktpersoner:

Anders Östensson – Arrangemangsenheten Malmö stad , 040- 34 15 62, 0768- 75 86 90, anders.ostensson@malmo.se

Mattias Linell Skånes Innebandyförbund, 0702-79 95 11, mattias.linell@skaneidrotten.se

Samarbetspartners är Malmö stad, Skånes Innebandyförbund och Malmö Floorball Club