Malmö Folkets Park bjuder på operaföreställning med Magdalena Risberg

Malmö Folkets Park bjuder på operaföreställning med Magdalena Risberg

Det har varit gott om pop och rock på Folkets Parks scener under sommaren. Men den klassiska musiken har hittills lyst med sin frånvaro. Efter att ha turnérat i USA under sommaren kommer årets Jenny Lind-stipendiat Magdalena Risberg på besök nu på onsdag.

- Det känns väldigt roligt att vi ger oss in i en för oss ganska ovan genre – och då gör det med en föreställning av så hög kvalitet. Folkets Park ska vara till för alla, och då måste vi också ha en stor bredd i vad vi ställer på scenen, säger enhetschefen Mårthen Gunnarsson.

Magdalena Risberg framför musik ur Jenny Linds repertoar tillsammans med barytonen Jonas Bergström och pianisten David Huang. Konserten börjar 19.00 onsdagen den 31 juli, och det är fri entré.

Hon var bara fyra år när hon började spela fiol. I tonåren tog sången över som huvudintresse och nu är Magdalena Risberg 2013 års Jenny Lind-stipendiat. I sommar gör hon en turné.
Sopranen Magdalena Risberg utsågs med motiveringen: "Magdalena Risberg har naturligt och enkelt, med rik klang, visat på en stor musikalitet som berör."

Efter skolgång på Adolf Fredriks Musikskola och Södra Latins gymnasium i Stockholm gick hon på Vadstena Folkhögskola, Birkagården, Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan. Hon har sjungit med Vadstena Akademien, bland annat i den lovordade operan "Stolthet och Fördom" sommaren 2011 och i rollen som Lauretta i Puccinis opera "Gianni Schicchi", då Operahögskolan samarbetade med Gävle Symfoniorkester. Hon har också gjort succé vid Operahögskolans årliga uppspel, då hon sjöng delar av Verdis "La Traviata", som är ett mycket krävande sopranparti.

Med sig har Magdalena pianisten David Huang, som studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och nu tar sitt diplom på Edsberg. Han har, förutom att få ackompanjera årets Jenny Lind-stipendiat, fått ytterligare två pianostipendier detta år från Kungliga Musikaliska Akademien.

Vi fortsätter också det framgångsrika konceptet att ha med en manlig sångare som matchar Jenny Lindstipendiaten. I år får vi höra barytonen Jonas Bergström som går andra året på Operahögskolan.

Turnén presenteras av Folkets Hus och Parker i samarbete med Riksteatern och med stöd av Kungliga Musikaliska Akademien.

Kontakt i Folkets Park: Vian Mirza, projektledare, 0709-341229.