Malmö Game Week Unplugged 2022, grafik av Maja McCorn.

Malmö Game Week Unplugged – Spelfestivalen som innehåller allt kommer till Malmö

När spelkonventet Malmö Game Week Unplugged intar Malmömässan 1–3 juli blir det ett enormt spelkonvent inom den analoga spelvärlden. Spelare ifrån hela världen kommer fylla mer än 5 000 turneringsplatser och i prispotten finns över 50 000 €.

Malmö Game Week Unplugged 2022 bjuder inte minst på Europas största kortspelsfestival Tier1CON. Oavsett om du vill träffa din favorit-spelkonstnär eller Youtuber, spela brädspel, kortspel, arkadspel eller rollspel så finns här något för dig – oavsett spelvana och ålder. Spelfestivalen är ett samarbete mellan den danska spelarrangören Tier1CON, Malmö stad och lokala Spelens hus med support av Event in Skåne och Sverok Skåne.

– Du kan delta i turneringar eller besöka det stora gratis-området där du kan spela alla möjliga spel, träffa stora spel-förebilder eller komma över förseglade exemplar direkt från Europas största spelleverantörer. Du får också chans att möta Pro-spelare och kan följa matcher och Youtubers live i våra streamingytor. Det här evenemanget innehåller allt, säger Maria Qwist Sønderskov, marknadsföringsansvarig för Tier1CON.

Utöver allt som redan nämnts kan du sälja och köpa kort, spel och Malmö Game Week-exklusiv konst framtagen av Mark Tedin, en av de största konstnärerna inom spelvärlden. Har du inte spelat förr så räds ej, det kommer finnas instruktörer från Malmös spelföreningar på plats.

– Dessutom är biljetterna är gratis, du behöver bara boka en gratisbiljett. Bara turneringar med prispengar kostar. Mängder av spelarrangörer från Malmös föreningsliv anordnar olika aktiviteter och turneringar för besökarna, flikar Marcus Andreasson från Spelens hus in.

En av arrangörerna på Malmö Game Week är Maria von Sydow från Malmö Brädspelsförening som i vanliga fall huserar på Spelens hus i Malmö.

– Brädspelsföreningen är en rolig, trygg och inkluderande community. Förhoppningen är att fler ska upptäcka denna härliga gemenskap! säger hon.

Maria von Sydow, Malmö Brädspelsförening

Spelvärlden är gigantisk, betyder mycket för spelare världen över och lockar stort deltagande. Malmö är hemvist både till internationella spelstudios som Massive och Sharkmob samt hyllade spelutbildningen The Game Assembly. Malmö är en spelstad som inkluderar både aktivt föreningsliv, spelevenemang och en världsunik spelutvecklarhub. Därför satsar Malmö stad på spelevent som ett led i att positionera sig som evenemangsstad. Malmö Game Week Unplugged är också en perfekt möjlighet att främja stadens föreningsliv och att kratta manegen för en meningsfull och jämlik fritid för Malmöborna.

FAKTA:

Vad:

Malmö Game Week Unplugged 2022

När:

1–3 juli

Boka gratisbiljett och läs mer:

Biljett Tier1CON:

KONTAKTER:

Kontakt om du vill arrangera:

Kontakt för frågor om Magic The Gathering/Tier1CON:

Kontakt för frågor gällande olika aktiviteter under evenemanget:
Kontakta föreningen direkt, länk till kontaktinfo på https://malmogameweek.com/events