Drönarbild från Malmö Garden Show när det arrangerades sommaren 2018. Foto: Magnus Franzén

Malmö Garden Show tillbaka till sommaren

Efter flera års uppehåll är trädgårdsfestivalen Malmö Garden Show tillbaka på Mölleplatsen och Slottsträdgården i centrala Malmö den 3 till 5 juni.

Senast Malmö Garden Show arrangerades sommaren 2018 kom 50 000 trädgårdsentusiaster och nyfikna Malmöbor för att inspireras av alla utställningsträdgårdar, delta i aktiviteter för barn och ungdomar och handla på den stora trädgårdsmarknaden.

Festivalen planerades att genomföras 2020, men coronapandemin satte stopp för evenemanget det året. Nu har projektgruppen på Malmö stads fastighets- och gatukontor laddat om för att leverera en fullspäckad trädgårdsfest till sommaren.

- Under pandemin har vi sett att intresset för odling och trädgårdsliv har exploderat. Att Malmö Garden Show gör comeback och få möjlighet att inspirera och lära ut mer odlingsglädje känns perfekt i tiden, säger Linnéa Dickson, trädgårdsmästare i Slottsträdgården och en av projektledarna för Malmö Garden Show.

En mötesplats för alla med trädgård- och odlingsintresse

Malmö Garden Show vänder sig till alla som vill lära sig mer och inspireras inom trädgård och odling.

Professionella trädgårdsdesigners från hela landet ställer ut sina unika trädgårdar och balkonger under tre dagar. En internationell jury och alla besökare har sedan chansen att rösta fram sina favoriter bland alla utställare.

Det bjuds även på en stor och varierad trädgårdsmarknad, en foodcourt med fokus på lokalproducerad mat och dryck, många aktiviteter för barn och ungdomar samt det nya föreläsningstältet Bersån.

- Med ett fullspäckat program under tre dagar kommer inspirerande trädgårdsprofiler berätta hur alla besökare kan ta sina trädgårds, odlings och hållbarhetskunskaper till en ny nivå i vår lummiga Berså, säger Mattias Berg som är projektledare för Malmö Garden Show.

Barn och familjer ska få lära sig mer om hållbarhet

Årets festival har ett stort fokus på hållbarhet som ska genomsyra hela evenemanget. Från temat utställarna har fått arbeta med till sina trädgårdsutställningar, alla programpunkter samt aktiviteter för barn- och ungdomar.

- På det nya området Klimattorget vill vi ge ungdomar möjligheten att utforska klimatsmarta framtidslösningar. Vi hoppas att vi kan väcka en upptäckarglädje och visa olika sätt att ta hand om ge tillbaka till vår planet. På området Underlandet, för de yngre barnen, kommer barn och familjer få möjlighet att lära sig mer om jordens kretslopp och hitta på roliga aktiviteter, säger Linnéa Dickson.

Mer information om årets tävlingsbidrag, fler nyheter och alla programpunkter kommer fortlöpande under våren och försommaren på malmo.se/malmogardenshow.

Kontakt

Linnéa Dickson, trädgårdsmästare i Slottsträdgården och projektledare för Malmö Garden Show, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad
Telefon: 0768-901649
E-post: linnea.dickson@malmo.se