Malmö Kulturskola provar nya vägar

Under våren har Malmö Kulturskola lanserat ett antal pilotprojekt för att öka tillgängligheten och intresset för kulturskolans verksamhet i utsatta områden.

I dagarna får alla 8139 barn som går i årskurs 1-3 hem kulturskolans nya kurskatalog. Malmö Kulturskola är en mycket populär verksamhet i de flesta delar av Malmö, men traditionellt sett har man haft svårt att nå barn och ungdomar i vissa stadsdelar. Därför tas nya initiativ för att skapa en kulturskola tillgänglig för alla barn i Malmö oavsett bakgrund eller bostadsområde.

I områdena Herrgården och Seved provar kulturskolan tillsammans med MKB, Hyresgästföreningen och RGRA ett projekt där ett antal barn kan gå en gratis pop- och rockskola som är särskilt utformad för att man ska kunna lära sig spela instrument även om man inte har tillgång till instrument i hemmet. I samarbete med Hermodsdalsskolan har Malmö Kulturskola startat ett pilotprojekt där barn får lära sig spela piano på skoltid. Fler liknande aktiviteter planeras inför höstterminen.

- Vi satsar nu hårt på att i dialog med bl a skolor i Malmös olika stadsdelar ta fram fler kurser som passar barnens förväntningar och önskemål. Kulturskolans mer traditionella utbud av instrumental- och danslektioner är visserligen fortsatt populärt och de flesta kurser blir snabbt fulltecknade, men de passar inte för alla. Därför utvecklar vi utbudet, säger Henrik Marmén, chef för Malmö Kulturskola.

Pressinbjudan
Lördagen den 18 april håller Malmö Kulturskola öppet hus för alla nyfikna Malmöbor 11.00 - 14.00

För mer information kontakta:
Henrik Marmén, chef Malmö Kulturskola, tel 0703-34 68 85
Marcus McKinley, Informatör Malmö Kulturskola, tel 0709 20 52 04