Malmö och Lund vill satsa på hållbar utveckling – vad händer när staten bromsar?

Internationellt sett är städer allt viktigare aktörer för att driva fram en hållbar utveckling. I Sverige vill istället den statliga byggkravsutredningen att kommuner ska sänka sin ambitionsnivå. I ett gemensamt seminarium i Almedalen 3 juli diskuterar Malmö stad och Lunds kommun hur utredningen påverkar kommunernas innovativa arbete med hållbar utveckling.

– Det är kommuner som gått före som möjliggjort en utveckling mot miljömässig hållbarhet i fastighetssektorn. Byggkravsutredningens förslag skulle få förödande konsekvenser. Dessutom är det ett absurt inskränkande av det kommunala självstyret att staten ska hindra kommuner att ingå avtal med byggherrar, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd i Malmö stad.

– Utredningen är en bra karta på åtgärder som kan öka bostadsbyggandet, säger Christer Wallin (M), vice ordförande i kommunstyrelsen i Lunds kommun. För att få ner kostnaderna är det viktigt att man ger industrin en chans att bygga industriellt så att varje hus inte tvunget ska vara helt unikt. Men särkraven ska inte helt försvinna eftersom de i vissa områden är helt rimliga ambitioner att ha. Energikraven inom Miljöbyggprogram Syd är ett sådant.

I Malmö och Lund, båda topplacerade på tidningen Miljöaktuellts rankningslista, satsar man kraftfullt på att minska klimatpåverkan, gärna i samarbete med näringslivet. Seminariet tar upp intressanta exempel från Hyllie (Malmö), Brunnshög (Lund) och Byggprogram Syd, om hur man på ett innovativt sätt kan arbeta med hållbar utveckling i planeringen och byggandet av staden.

Energifrågan står i centrum - alltifrån smart grids till energieffektivisering. Vem tar ansvaret för att driva en sådan utveckling framåt om kommunerna tas ifrån sina styrverktyg? Vad händer med nationella klimat- och miljömål? Och vart tog det kommunala självstyret vägen?

I panelen sitter:

• Jan Sturesson, globalt ansvarig för offentlig sektor, PWC
  • Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad
  • Katarina Pelin, miljödirektör, Malmö stad
  • Karolina Skog, kommunalråd (MP), Malmö stad
  • Christer Wallin, vice ordförande kommunstyrelsen (M), Lunds kommun
  • Anders Olsson, vice VD, Eon
  • Anna Eklund, utredare, SKL
  • Johanna Wittenmark, arkitekt, Lunds kommun
  • Lydia Capolicchio, moderator

• Fakta:
    Kommuner ledande i hållbar utveckling - vad händer när