European Urban Resilience Forum i Malmö 19-20 oktober 2021. Arrangeras som ett hybridevenemang.

Malmö presenterar hållbar stadsutveckling för världen

– Vi är glada att våra internationella samarbetspartner vill lägga ett sådant här viktigt arrangemang i Malmö och låta omvärlden ta del av de spännande hållbarhetslösningar som finns här, säger Ola Yndeheim, enhetschef för externa relationer och samarbeten på stadskontoret, Malmö stad.

– Förutom att vara värd för ICLEI World Congress 2021-2022 har Malmö stad varit en av de mest aktiva ICLEI-medlemmarna under de senaste åren. Staden ser urban resiliens som ett ramverk för att förnya sättet att främja samhällsengagemang, oavsett om det handlar om blå och grön infrastruktur eller katastrofriskminskning. Till exempel märks det i förnyelseprojekt som Augustenborg, säger Vasileios Latinos, coordinator, Sustainable Resources, Climate and Resilience, ICLEI Europe.

Bland arrangörer och deltagare finns EU-kommissionen, Europeiska miljöbyrån, Europeiska investeringsbanken, UNDP och företrädare för städer som Barcelona, Lissabon och Glasgow. EU:s nya klimatanpassningsstrategi kommer att diskuteras liksom ämnen som innovativ finansiering av gröna och resilienta städer och hur en återhämtning efter covid-19-pandemin ska ske.

Den 19 oktober arrangeras även studiebesök klockan 16-17.30 där de närvarande deltagarna till exempel kan följa med till Sofielund. Där presenteras arbetet med att utveckla den fysiska miljön tillsammans med boende och verksamheter.

Konferensen arrangeras av ICLEI, Europeiska miljöbyrån och Malmö stad. Bland övriga som stöttar evenemanget eller deltar på annat sätt finns EU-kommissionen, Europeiska miljöbyrån, Europeiska investeringsbanken, UNDP och företrädare för städer som Barcelona, Lissabon och Glasgow.

Konferensen äger rum på Studio meeting point, Nordenskiöldsgatan 24, samt online.

Till studiebesöket i Sofielund åker deltagarna med buss som avgår från Studio klockan 15.45. De möts i Föreningscenter Nobel 21 på Nobelvägen 21 i lokalen Open Corner och promenerar sen till grannskapsträdgården Naturmolnet, Palmgatan 27. Tid cirka 16.00–17.30.

För frågor om Malmö stads roll som arrangör
ola.yndeheim@malmo.se, 0731-465315

För frågor om konferensen och närvaro både på Studio och studiebesök

Priscilla Castro, EURESFO Communications Lead, ICLEI.
+49-(0)761-368923, priscilla.castro@iclei.org

För frågor om studiebesöket i Sofielund

Elin Hasselberg, projektledare, miljöförvaltningen, Malmö stad.
elin.hasselberg@malmo.se, 0709467372