Malmö romska idécenter beviljas jämställdhetsbidrag

Fritidsförvaltningen har under en längre period arbetat aktivt med jämställdhetsfrågor i föreningslivet och beviljat bidrag till föreningar med sportsliga anknytningar. Bland annat har fotbollsföreningar, basketföreningar, föreningar inom kampsport samt handboll tagit emot bidrag och utbildning inom området. Nu har den första föreningen med kulturell anknytning, Malmö romska idécenter beviljats bidrag och utbildning i dessa aktuella frågor.

– Vi ser en vilja i föreningslivet att utvecklas och bli mer jämställda och erbjuder därför vårt stöd. Vi erbjuder bland annat regelbundna ”hemma hos utbildningar” i jämställdhetsfrågor då vi åker ut till föreningarna och berättar om hur de kan arbeta i frågan och söka bidrag, säger Demal Hadzijusufovic Zetterman, sekreterare på fritidsförvaltningen och ansvarig för bidraget.

Utbildning är en förutsättning
Ett led i att kunna ansöka om jämställdhetsbidrag förutsätter utbildning inom området. Malmö romska idécenter ska på lördag, 15/2, utbilda föreningen i steg två i jämställdhetsarbete. Denna utbildning varvar teori med praktik och belyser framgångar samt fallgropar för föreningen i sitt jämställdhetsarbete.

Fokus för Malmö romska idécenter är att genom olika aktiviteter se till att både kvinnor och män blir lika engagerade i föreningen. Tanken är att utbildningsdagen ska ge föreningen rätt förutsättningar att arbeta vidare med jämställdhetsfrågorna för att nå långsiktig framgång.

– Samtal och utbildning är centralt för att lyckas med jämställdhetsarbetet. Malmö romska idécenter är en förening som är öppen för samverkan och engagerade i frågan, så det känns väldigt roligt att de fått bidraget, avslutar Demal Hadzijusufovic Zetterman.

Media ges möjlighet att delta
Vid intresse så finns möjlighet för media att delta i utbildningen den 15/2. Personal från fritidsförvaltningen, Demal Hadzijusufovic Zetterman samt utbildningshållaren, Johanna Ivarsson från Crossing boarder kommer att finnas på plats för att svara på frågor. Möjlighet finns även att intervjua medlemmar i föreningen Malmö romska idécenter efter att utbildningen är genomförd.

För frågor samt vid eventuellt intresse att närvara vid utbildningstillfället, kontakta:
Demal Hadzijusufovic Zetterman, föreningsavdelningen, fritidsförvaltningen Malmö stad demal.zetterman@malmo.se
070-9618955 eller 040-342573

Utbildningen äger rum lördagen den 15 februari 2014, klockan 11.00 – 17.00, Ystadsgatan 52, Studiefrämjandes lokaler