Malmö satsar på kusten i sommar

Malmö satsar på kusten i sommar

Malmö stad driver kampanj mot Malmöborna för att marknadsföra Malmö som en attraktiv sommarstad vid havet. Under vinjetten Hitta till havet - Sommarkul från Centralen till Sibbarp - lyfts alla aktiviteter och arrangemang som äger rum på och vid havet t.o.m augusti. Även den natursköna miljön i sig är en väsentlig del.

-Med kampanjen vill vi förmedla en positiv och glad bild av Malmö, säger Mia Stendahl, marknadsförare på Gatukontoret. Det gör vi genom att lyfta en av Malmös bästa sidor - närheten till havet och det fantastiska utbud av aktiviteter och arrangemang som finns där, och som till stora delar är helt gratis.

I kampanjen ryms allt från stora evenemang som Malmö beach Event, Sommarscen Malmö, Betongcupen, Triathlon, Malmö Derbyfestival och Malmö city horse show till aktiviteter som golf, bågskytte och en rad olika vattensporter. Som grädde på moset ger vi också tips om sköna picknick och grillplatser samt alla härliga möjligheter till rekreation och motion.

Den gedigna listan över Malmös havsnära utbud innehåller såväl arrangemang i Malmö stads regi som föreningsaktiviteter och privata initiativ. En del känns igen, men flera nya härliga upplevelser väntar ex. Malmö Sailweek i Västra hamnen, Malmö beach event vid Ribersborgsstranden samt en ny kabelsportarena för wakeboad vid Ön i Limhamn. Några har valt att arrangera aktiviteter enbart för kampanjens skull ex Sveriges kiteskola som bjuder på prova på aktiviteter och Night Skate Malmö, som ordnar en rullskridskotur från Posthusplatsen till Sibbarp.  I det sistnämnda ingår också att klä ut sig i bästa beach utstyrseln.

-Alla verksamma inom området vill vara med och dra sitt strå till stacken. Det känns jättekul, säger Mia Stendahl . För att ladda varumärket Malmö med massa positiv energi är det viktigt att vi samarbetar över gränserna. Det har känts givet att ta fram en gemensam profil och agenda för det som händer vid havet. Det är vår sommarpresent till malmöborna.

Kampanjen pågår v 25-28  och kommer att synas i form av affischer, bussreklam, annonser och programblad. Strandbagar och infoblad delas ut av Skridskoklubben Skrinnaren som rullar runt längs kusten och i city. På fem platser vid havet kommer det att finnas informationsplank och runt om i stan kan man hitta finurliga skyltar lite här och där. Kopplat till allt detta finns en webbsida med karta, utförligare information om allt som händer samt även om hur man bäst tar sig med bussen och cykeln till stranden från olika håll i Malmö.

Reklamkampanjen är anpassad för att gå hand i hand med Malmö Turism kampanj Hitta ditt Malmö som riktar sig mot turister och besökare. Byrån som anlitats för båda kampanjerna heter Guts and Glory.

För mer information:

För program över allt som händer se www.malmotown.com/hittatillhavet

Mia Stendahl, marknadsförare, Gatukontoret, Malmö stad
mia.stendahl@malmo.se 0709-34 21 27