Malmö släcker ljuset under en timme på lördag

Malmö 2011 03 23

Malmö deltar för fjärde gången i rad i det världsomspännande projektet Earth Hour, som innebär att ljuset kommer att släckas ned under en timme för att uppmärksamma klimatförstöringen och energislöseriet. Lördagen den 26 mars klockan 20:30-21:30 kommer därför Hyllie vattentorn och Gustav Adolfs Torg att släckas ned.

Över 4600 städer i 128 länder jorden runt kommer att delta i manifestationen som anordnas av Världsnaturfonden WWF. I Sverige kommer ett flertal kommuner, företag, organisationer och skolor engagera sig för miljön genom att trycka på strömbrytaren.

– Det är viktigt att vi alla engagerar oss i arbetet med att bekämpa klimatförändringarna, och som en symbolhandling vill jag uppmana alla Malmöbor att släcka sina lampor en timme, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Malmö har kommit en bra bit på väg mot en hållbar stad. Nyligen korades Malmö till Earth Hour Capital 2011 av Världsnaturfonden WWF, en utmärkelse som vi ska vara oerhört stolta över. Men kommunens ambitioner tar inte slut här: år 2030 vill vi att Malmö till 100 procent ska försörjas av förnyelsebar energi, säger han.

– Malmö växer snabbt och det är nödvändigt att de stora investeringar vi därmed står inför görs i klimatsmarta transportsystem och energieffektiva byggnader. Genom att delta i Earth Hour uppmärksammar vi det viktiga arbete som görs för att motverka klimatförändringarna och minska energislöseriet, säger Fredrik Fernqvist (MP), kommunstyrelseledamot.

– Energiproduktion med fossila bränslen påverkar klimatet, när det gäller kärnkraft kalkylerar vi i Vänsterpartiet med sannolikhet för olyckor. Det enda säkra är att den bästa kilowattimmen är den icke förbrukade. Energieffektivitet och förnyelsebara energikällor är framtiden, säger Anders Skans (V), gruppledare.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Fredrik Fernqvist, 0733-62 92 06

Anders Skans, 0709-13 06 12

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06