Malmö Sommarscen fortsätter

Malmö Sommarscen fortsätter

Psykedeliska toner i samklang med anatolisk folkmusik väntar malmöborna när Sommarscen går in på sin tredje vecka. Dessutom blir det både maffig urban dansshow, samtida cirkus och hiphop.

Musik från hela världen

Malmö Sommarscen bjuder på inte mindre än två internationella akter den kommande veckan. Först ut är det energiska och punkiga cumbia-marimba-bandet Son Rompe Pera som bjuder på svettiga dansfester som alltid imponerar. Här varvas klassiker från Mexiko, Peru och Colombia med egna låtar och överraskande covers.

Derya Yıldırım & Grup Şimşek är kända för sin unika fusion av anatolisk folkmusik, turkisk rock från 1970-talet, psykedelia, pop och jazz. Bandets grundare, Derya Yıldırım, är född i Hamburg och har influerats både av sin familjs kulturella rötter i Turkiet och musiken från sitt grannskap.

Men det blir också svenskt. Rock- och soulartisten Jesper Lindell har en fantastisk röst som skulle kunna jämföras med en ung Van Morrison.

Och så återvänder Malmös kanske mesta allsångsledare Miriam Aïda och Oh Boy! Tillsammans med bandet bjuder hon på välkända visor, svängiga schlagers, poppiga pärlor och smäktande soulballader. Du sjunger med! Hemliga gäster varje kväll.

Cirkus och akrobatik

Vi börjar cirkusveckan med Obake, ett unikt cirkusprojekt av Collectif Maison Courbe, de franska artisterna Hélène Leveau och Léo Manipoud. Här utforskas både japanska myter och övernaturliga varelser, men också själva arkitekturen, genom cirkus, akrobatik och urban klättring inne på Borggården. Denna föreställning knyter an till Malmö in the Making - en del av Malmös satsning under året för att utforska vad stadens rum, arkitektur och kultur betyder för Malmöborna och hur vi tillsammans kan forma stadens utveckling.

Det blir också Cykelcirkus av Circus By Me. Fem udda cyklister sprider glädje och hopp med parakrobatik, jonglering och specialskriven cirkusmusik från hela världen.

Dans och unga

"Do As I Say" är en interaktiv dansshow för unga som utforskar mobbning och kontroll genom att följa instruktioner från högtalare. Upplev en känslosam resa där du möter både dig själv och dansarna på nära håll.

Malmös kanske coolaste streetdance-show, "The ShakeDown 3.0", är tillbaka på Sommarscen efter förra årets succé, och den här gången på Pildammsteatern! Showen är fullspäckad med dansnummer, artister och olika stilar.

Inom ramen för Unga Malmö Sommarscen arrangeras ett panelsamtal och en hiphop-show om hur konst, kultur och inte minst hiphop kan boosta ungas psykiska välmående. Ett spännande samtal med representanter från Allaktivitetshusen och Bris avslutas med en hiphop-show signerad "Greppa Micken".

I Mary Anderssons fotspår

Sist men inte minst väntar en magisk afton på Södra Paulis kyrkogård där författaren Mary Anderssons texter kommer till liv genom både musik och högläsning. Med skådespelerskan Birte Heribertson och musikern Thomas Teller.

Alla tider, platser och annan information hittar ni på sommarscen.se

------------------------------------

KONTAKTER