Malmö stad fördjupar samarbetet med Lunds universitet

Malmö stad fördjupar samarbetet med Lunds universitet

Malmö stad och Lunds universitet är sammanlänkade på flera sätt. Lunds universitet bedriver sedan mer än 70 år tillbaka utbildning, forskning och innovation i Malmö inom ett antal unika och högprofilerade områden. Nu breddar och fördjupar de båda parterna sitt samarbete inom några särskilt utvalda områden genom att signera ett samverkansavtal.

I Malmö ligger Lunds universitets Konstnärliga fakultet med konst, musik och teater och en stor del av Lunds universitets Medicinska fakultet ligger också i staden. Malmö är en attraktiv stad att bo och verka i och tusentals personer pendlar dagligen mellan Malmö och Lund för arbete och studier.

Samverkansavtalet ska bidra till att stärka och strukturera det samarbete som redan pågår mellan parterna men också uppmuntra och stödja ny och fördjupad samverkan. Avtalet ska konkretisera Malmö stads och Lunds universitets samarbete för forskningsbaserad kunskapsutveckling samt för att utveckla parternas verksamheter.

Malmö stad och Lunds universitet kommer att samverka inom en rad områden:

• Hållbar utveckling av staden
  • Folkhälsa och global hälsa
  • Vetenskapliga kongresser och konferenser
  • Kulturella och kreativa näringar
  • Entreprenörskap och innovation
  • Malmö som studentstad
  • Öresundssamarbetet

Malmö stad och Lunds universitet kommer att identifiera ansvariga för de olika områdena, och ett mål är att genomföra årliga rundabordssamtal där båda parter deltar. Avsikten är att avtalet, som sträcker sig fram till och med den 31 december 2026, ska förnyas efter periodens slut.

- Lunds universitet har bedrivit utbildning i Malmö i mer än 70 år, och staden och Lunds universitet är tätt sammanlänkade. Det är glädjande att vi nu kan fördjupa samarbetet mellan det anrika Lunds universitet och den unga, kreativa och innovativa staden Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.

- Lunds universitet och Malmö stad har många gemensamma skärningspunkter som vi behöver och vill samverka kring. Med detta samverkansavtal får vi fler redskap att utveckla den attraktiva staden och regionen tillsammans, säger Lunds universitets rektor Erik Renström.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Erik Renström: Telefon: 046 222 70 01, rektor@rektor.lu.se