Verksamheterna på Malmö stads förskolor, fritids och familjedaghem finansieras delvis genom avgifter från vårdnadshavarna. Nu kollar staden att alla betalar rätt avgift. Foto: Sanna Dolck Wall.

Malmö stad inför avgiftskontroll för förskola och fritids

I syfte att uppnå rättvisa avgifter för förskola, fritidsverksamhet och familjedaghem börjar Malmö stad med avgiftskontroller. Ingen ska betala för mycket eller för lite i avgift.

Vårdnadshavare som har betalat för mycket kommer få pengar tillbaka medan de som betalat för lite behöver göra en extra inbetalning. En nedre gräns har satts vid 600 kronor, motsvarande 50 kronor per månad. Endast belopp från 600 kronor och uppåt kommer att debiteras eller återbetalas.

Av dem som berörs av årets kontroll kontaktas en del i juni medan den stora majoriteten informeras i september eller oktober.

Avgift för förskola, fritidsverksamhet och familjedaghem baseras på inkomster som vårdnadshavare anmäler. Till grund för årets avgiftskontroll ligger Skatteverkets senaste tillgängliga uppgifter: den slutliga sammanställningen av 2020 års självdeklaration. Kontrollen är alltså en jämförelse mellan Skatteverkets uppgifter och inkomster som vårdnadshavare anmälde för 2019.

Majoriteten vårdnadshavare, som nyttjar möjligheten till förskola, fritidsverksamhet eller familjedaghem för sitt eller sina barn, har anmält rätt inkomst och berörs därmed inte av avgiftskontrollerna och kommer därför inte att kontaktas.

Kontrollerna kommer framöver att genomföras varje år.

Mer information om avgiftskontrollerna finns på malmo.se:
Avgiftskontroller

För ytterligare information, kontakta:

Göran Ernström-Löving
enhetschef på avdelningen Kvalitet och myndighet, förskoleförvaltningen, Malmö stad
goran.ernstrom-loving@malmo.se
eller 070-858 56 61