Från och med den 2 september finns det en pendlarparkering i anslutning till Svågertorps station.

Malmö stad inför pendlarparkering på Svågertorp

Malmö får sin första pendlarparkering den 2 september. Det är parkeringsplatsen intill tågstationen i Svågertorp, som Malmö stad nu inför parkeringstaxa F på. Boende i andra kommuner som kör bil till sin arbetsplats i Malmö kan parkera här och ta sig vidare med kollektivtrafiken. Med denna åtgärd hoppas Malmö stad minska biltrafiken i city.

I samband med att persontrafiken på Kontinentalbanan drog igång i december 2018 gav tekniska nämnden fastighets- och gatukontoret i uppdrag att titta på möjliga platser för en pendlarparkering. Valet föll på den redan befintliga parkeringen som ligger i direkt anslutning till tågstationen i Svågertorp, med plats för cirka 300 bilar. Från och med 2 september är denna parkeringsplats reglerad med taxa F (1 kr/timme), som gäller dygnet runt i max 24 timmar.

– Det här bör locka bilpendlare från Vellinge, Trelleborg och andra som kommer söderifrån. Ställ bilen och ta dig smidigt till och från innerstaden. Billigt och bra för pendlare. För Malmöborna innebär det mindre trafik och därmed mindre utsläpp. Slår det här väl ut kan pendlarparkeringen i Svågertorp utvidgas, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Den lila rutan markerar var pendlarparkeringen ligger.

Så reser man vidare från Svågertorp
För att härifrån ta sig vidare in mot centrala Malmö kan man ta antingen tåg eller buss. Pågatåget österut till Persborg, Rosengård, Östervärn och Malmö C eller norrut till Hyllie, Triangeln och Malmö C. Man kan också ta stadsbuss linje 7, som går till Ön via Mobilia, Södervärn, Triangeln och Malmö C, eller linje 33 västerut mot Hyllie och Limhamn eller österut mot Fosie, Sorgenfri och Värnhem. Det finns 6 förbindelser per timme till Malmö C, varav 5 är utan tågbyte – dessa går antingen via citytunneln eller på kontinentalbanan. Bussarna går var tionde minut. Vill man ta sig över sundet får man byta till Öresundståg i Hyllie.

Det finns också gott om cykelställ i anslutning till stationsbyggnaden, och i slutet av oktober kommer det byggas en ny hyrcykelstation (Malmö by bike) här.

För ytterligare information kontakta

Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsenheten, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad
040-34 21 99

Joakim Florén, enhetschef trafikreglering, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad
040-34 13 74

Andreas Schönström, kommunalråd med ansvar för teknik och service, Malmö stad
040-34 10 16

Utskickat av Ida Offenbartl, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad.
Kontakt: ida.offenbartl@malmo.se, 040-34 22 21