Malmö stad lanserar social rådgivning via chatt

Malmö stad öppnar som första kommun i landet social rådgivning via chatt. Chatten riktar sig till ungdomar, deras föräldrar och personer som utsatts för eller bevittnat brott.

- Ungdomar idag kommunicerar allt mer via chatt och det är naturligt att Malmö stad följer med i den utvecklingen och erbjuder stöd och service efter Malmöbornas behov, säger Annelie Larsson, förvaltningsdirektör på Sociala resursförvaltningen på Malmö stad.

Frågor på chatten kan till exempel handla om föräldrars oro kring sitt barns skolgång eller alkoholvanor, en ungdoms relation till familjen eller kompisar, men också stöd till personer som utsatts för eller bevittnat brott.

- Med chatten hoppas vi fånga upp fler unga som vill ha råd och stöd, men också deras föräldrar. Att lyfta telefonen och berätta att man inte reder ut en situation kan ta emot för vem som helst, säger Arash Zinat Bakhsh, sektionschef på Plattform Malmö.

Chatten lanseras måndagen den 4 april och den är öppen vardagar mellan 08:00 och 16:30. Den som tar kontakt chattar enskilt och anonymt direkt med en socionom.

- Ju tidigare man söker hjälp, desto lättare är det att komma till rätta med problemen. Chatten kan vara en första kontakt och ge oss möjlighet att slussa vidare till våra tjänster som riktar sig till ungdomar och deras föräldrar, säger Arash Zinat Bakhsh.

Chatten är placerad på Plattform Malmö som samlar en rad av Malmö stads tidiga insatser för ungdomar. Målgruppen är unga mellan 12 och 21 år från hela Malmö och deras föräldrar, samt personer i alla åldrar som utsatts för eller bevittnat brott.

Läs mer på malmo.se/plattformmalmo

Chatten finns på malmo.se/plattformmalmo