Malmö stad och Malmö högskola uppvaktar regeringen om polishögskola

Malmö stad och Malmö högskola uppvaktar regeringen om polishögskola

Polisen önskar fler sökande från Malmö till polishögskolan. Ledningen för Malmö stad och Malmö högskola skriver nu till regeringen för att etablera en polishögskola i Malmö.

Fler Malmöbor behövs till polisyrket. Nuvarande utbildningar i Stockholm, Umeå och Växjö har inte lyckats locka tillräckligt många.

Antalet poliser i landet har på sistone sjunkit på grund av att fler har lämnat yrket än som har tillkommit. Polisen i Malmö vittnar om att det är för få från Malmö som söker sig till yrket.

Vid sitt besök i förra veckan ställde sig rikspolischefen Dan Eliasson positiv till idén om att starta en polishögskola i Malmö.

Nu skriver kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) tillsammans med Malmö högskolas rektor Kerstin Tham till inrikesminister Anders Ygeman i ambitionen att förverkliga tanken på en polishögskola.

– Malmö högskola är dokumenterat skicklig på att nå ut till målgrupper som traditionellt inte sökt sig till högskolan. Med minimalt geografiskt avstånd till utbildningen tror jag på ett betydligt högre söktryck från Malmöbor, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Malmö högskola integrerar vetenskapligt baserad kunskap i alla våra professionsutbildningar för att våra studenter ska kunna möta de samhällsutmaningar vi står inför. Malmö högskola har ett stort samhällsengagemang och jag ser därför att en samhällsintegrerad polisutbildning på olika sätt skulle berika vår övriga utbildning, forskning och samverkan, säger Kerstin Tham, rektor för Malmö högskola.

För ytterligare information, kontakta:
Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01
Kerstin Tham, 0702-84 27 29
Nashab Farhikhtah, pressekreterare, 0768-70 78 54

Bilaga: Malmö stads och Malmö högskolas brev till Anders Ygeman (under "Bifogade filer").