Malmö stad och Malmö Opera bjuder på nyårsfirande med konsert och stort fyrverkeri

Nyårsnatten i Malmö förgylls i år med vacker levande musik och ett stort fyrverkeri. Det är Malmö stad och Malmö Opera som slagit sina påsar ihop och bjuder malmöborna på en festlig nyårsfest på Malmö Operas piazza.

Nyårsfesten börjar kl 23.30 med en konsert av Malmö Operakör och solister. Därefter läser Lars Humble en nyårsdikt innan ett stort fyrverkeri sätter punkt för 2010. För den som vill, finns sedan möjlighet att dansa till skön musik under en förhoppningsvis stjärnklar vinterhimmel. Musiken pågår fram till cirka 01.00. Det är fri entré.

-Jul och nyårshelgen är en viktig helg för att erbjuda malmöbor trygga och rika upplevelser, säger Emmanuel Morfiadakis, Tekniska nämndens ordförande. Med ett nytt nyårsarrangemang vill vi stärka känslan av gemenskap och markera nyåret som en symbolisk övergång till ett gott nytt år för malmöborna och Malmö.

Platsen för arrangemanget valdes ut för att den är attraktiv och ger en fin inramning till ett festligt, vackert och stämningsfullt nyårsfirande. Platsen har dessutom redan en lång tradition i nyårssammanhang. För sjunde året i rad håller Malmö Opera sin välbesökta nyårsföreställning inne på Operan.

För den som önskar börja firandet tidigare och njuta av ännu mer musik, finns möjlighet att köpa biljett till Malmö Operas inomhuskonsert. I år blir det Malmö Operakör & Operaorkester samt solister som ger en konsert med pärlor från opera- och musikalrepertoaren. På dirigentpulten står Andreas Lönnqvist och årets konferencier är Lars Humble.

Läs mer på www.malmoopera.se

Malmö stads firande sker i direkt anslutning till det entrébelagda inomhusarrangemanget på Malmö Opera.

Gott nytt år! Önskar Malmö stad och Malmö Opera

Emmanuel Morfiadakis, Malmö stad, mobil 0708-34 31 12