Malmö stad redovisar ett negativt ekonomiskt resultat för 2014

Malmö stad redovisar ett negativt ekonomiskt resultat för 2014

Malmö stads bokslutskommuniké redovisar ett negativt resultat på -149 Mkr för 2014. I väntan på årsanalysen går det redan nu att peka på orsaker i form av underskott i de delar som är kopplade till bland annat ekonomiskt bistånd samt skyfallet i augusti månad.

Årets resultat uppgick till -149 Mkr jämfört med +154 Mkr föregående år. Analysen av resultatet kommer först i samband med årsredovisningen den 3 mars, men det går att peka på orsaker i form av underskott inom vård och omsorg, underkott i de delar som är kopplade till ekonomiskt bistånd, hemlöshet och personlig assistans samt skadekostnaderna till följd av skyfallet i augusti (netto 88 Mkr). De negativa budgetavvikelserna inom ekonomiskt bistånd, hemlöshet och personlig assistans har justerats med ökade kommunbidrag i 2015 års budget.

Vad innebär resultatet?

– Ett negativt resultat underlättar naturligtvis inte för vårt uppdrag med att säkerställa kommande års balans, men det är inte heller någon större dramatik i sig om vi tittar på kommunens totala verksamhet på 20 miljarder kronor, säger ekonomidirektör Jan Åke Troedsson.

Ett negativt balanskravsresultat ska enligt kommunallagen återställas under de nästföljande tre åren, det vill säga 2015-2017. Åtgärdsplanen ska innehålla genomtänkta och genomförbara åtgärder för att täcka hela det belopp som ska regleras och det ska framgå när åtgärderna ska genomföras.

– Det är politikerna som beslutar hur vi ska återställa den ekonomiska obalansen under de kommande tre åren. Vi har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att göra en fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg, där det råder en obalans mellan kostnader och kommunbidrag, säger Jan Åke Troedsson.

De senaste årens resultat

Det finansiella målet för god ekonomisk hushållning för åren 2011-2014 uppgick till 55 Mkr. Detta mål överträffas med drygt 600 Mkr, vilket har gett Malmö en god ekonomisk utveckling. Det kan dock konstateras att den budgeterade resultatnivån inte var tillräcklig för att möta de osäkerhetsfaktorer som rådde under 2014 och att det lagstadgade balanskravsresultatet därför inte uppnåddes.

Kontaktpersoner:

Jan Åke Troedsson, ekonomidirektör, 040-34 11 35