För första gången arrangeras den nordiska uttagningen av streetdanstävlingen Juste Debout i Malmö! Foto: Mikael Örtenheim

Malmö stad satsar på dans och blir arrangör för världens största tävling i streetdans!

Juste Debout är något av streetdansvärldens motsvarighet till fotbolls-VM. För första gången arrangeras den nordiska uttagningen av tävlingen – Juste Debout Nordic – i Malmö! Dansare från hela Europa kommer att delta i stilar som locking, hiphop, house, popping och experimental. Tävlingen äger rum på Moriska Paviljongen den 9-10 februari.

I rapporten Ung Livsstil som genomfördes under hösten 2015 framkommer det att Malmö stad inte lyckas få tjejer i högstadiet att delta i kultur- och fritidsaktiviteter i den utsträckning som krävs för att uppnå stadens jämställdhetsmål. I rapporten har dans lyfts fram som en av de aktiviteter som ungdomar i Malmö vill att staden ska satsa på.

- Därför gör gatukontoret tillsammans med fritidsförvaltningen en långsiktig satsning på dans som riktas till unga på högstadiet och i gymnasiet. Det görs för att öka utbudet av fritidsaktiviteter för i första hand tjejer, säger Erland Weerasinghe, chef för arrangemangsenheten på gatukontoret.

Arbetet har redan startat och innefattar workshops i streetdans där tjejer utbildas i ledarskap. Projektet kommer att pågå fram till Juste Debout Nordic i februari och därefter görs en utvärdering i förhoppning om att satsningen på dans kommer att fortsätta.

Som en del i detta projekt har Malmö stad bidragit med 500 000 kronor för att kunna arrangera Juste Debout Nordic. Tävlingen genomförs i samarbete med kulturföreningen Iver.

- Vi är så glada att vi får möjligheten att arrangera Juste Debout Nordic i Malmö. Det här kan vara det största som har hänt streetdansen i Skåne och vi är övertygade om att det gör att dansscenen utvecklas och växer. Projektet skulle inte vara möjligt utan Malmö stad och det lokala engagemanget från både näringsliv och föreningslivet. Vi är så taggade inför den här veckan, hela Malmö ska dansa!, säger Martin Rosén och Viktor Fröjd, projektledare från kulturföreningen Iver.

Juste Debout blev känd hos den breda publiken i Sverige genom den guldbaggebelönade dokumentären ”Martha & Niki”. En film om de svenska dansarna Martha Nabwire och Niki Tsappos som vann tävlingen i Paris 2010 och blev historiens första kvinnliga världsmästare i hiphop. Vid Juste Debout Nordic i Malmö kommer Niki att vara konferencier.

Juste Debout är franska och betyder ungefär ”stå upp för din dans”. Det är en så kallad freestyle-tävling där deltagarna inte vet vilken musik de ska dansa till eller vilken motståndare de kommer att möta. Under tre månader hålls uttagningar runtom i världen där vinnarna i de olika stilarna går vidare till finalen i Paris den 4 mars.

Som tävlande är det tillåtet att vara med på vilken uttagning en vill runtom i världen. Det gör att den nordiska uttagningen får en internationell karaktär och gästas av dansare från andra europeiska länder. I Malmö har även momenten dancehall och showcase lagts till, detta då det finns många aktiva inom dansstilarna i Skåne.

Som uppvärmning till Juste Debout Nordic arrangeras Malmö Dance Week. Under en vecka presenteras ett program med workshops, pop up-träning, föreläsningar och filmvisning av ”Martha & Niki” på olika platser i Malmö. Det blir även workshop där de internationella domarna i tävlingen undervisar.

Mer info om Juste Debout Nordic och anmälan till tävlingen, här.
Mer info om Malmö Dance Week, här.

Martin Rosén, projektledare Juste Debout Nordic, martin@c-tv.se, 070 582 02 45
Erland Weerasinghe, enhetschef arrangemangsenheten, gatukontoret, erland.w@malmo.se, 0709-342166
Adrian Hörnquist, kommunikatör gatukontoret, adrian.hornquist@malmo.se, 073-400 96 20