Malmö stad satsar på julmarknad i Malmö City 2021

Malmö stad satsar på julmarknad i Malmö City 2021

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade under dagens sammanträde att bevilja 950 000 kr för genomförandet av julmarknad i centrala Malmö 2021.

Malmös stadskärna har sedan våren 2020, på grund av Coronapandemin, tappat ett stort antal besökare. Detta har inte minst drabbat många näringsidkare som haft ett svårt år ekonomiskt. Genom en välkomnande och variationsrik julmarknad 2021 är förhoppningen att fler Malmöbor och besökare ska hitta tillbaka till centrala Malmö.

Julmarknaden planeras att hålla öppen under tredje advent från torsdag till söndag samt från den 16 december ända fram till julafton. Utställarna kommer hålla hög kvalitet och erbjuda ett utbud som domineras av lokala och regionala hantverk, mat och dryck. Dessutom planeras ett attraktivt innehåll med aktiviteter för stora och små däribland scenuppträdande under marknaden.

Arrangemanget kommer att ske genom en tät samverkan mellan Malmö Citysamverkan och Malmö stads förvaltningar.

- Vi bygger en stad där Malmöborna ska trivas och som även ska locka besökare. Julmarknaden är ett fint exempel på arrangemang som svarar för båda de inriktningarna, som både gynnar invånarna och som hjälper besöksnäringen till ökade intäkter som kan skapa nya arbetstillfällen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), ordförande i kommunstyrelsen.

- Många malmöbor har en julmarknad på sin önskelista till jul. Efter en lång tids pandemi ser jag framemot att äntligen kunna återuppta alla de värdefulla traditioner vi har i staden, däribland en julmarknad som kommer locka stora och små, Malmöbor och hitresta besökare, säger Roko Kursar (L), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

För ytterligare kommentar och information, kontakta:

Katrin Stjernfeldt Jammeh via Vanessa Marko, pressekreterare, 0701-483624

Roko Kursar via Linn Rydberg, politisk sekreterare, 0701-47 30 92