Malmö stad ska driva akutboende för hemlösa i egen regi

Malmö stad ska driva akutboende för hemlösa i egen regi

Efter att avtalet med Förenade Care om akutboenden för hemlösa vuxna avslutas vid årsskiftet ska Malmö stad driva boende i egen regi. Boendena som Förenade Care avslutar är Nattvilan, Vallhem och Rönnbacken.

Skälet till att Malmö stad väljer att driva akutboenden i egen regi är att inga leverantörer lämnat anbud om att ta över avtalet efter Förenade Care. I samband med att upphandlingen påbörjades för ett och ett halvt år sedan skärptes kvalitetskraven.

Akutboendena kommer att vara i drift från och med den 1 januari 2023, men exakt var är inte bestämt. I december i år öppnar två värmestugor i Malmö, en för vuxna och en för unga. De drivs av civilsamhället med stöd av kommunen.

– Det har funnits ett extra stort fokus på kvalitet och kompetens i den här upphandlingsprocessen. När ingen lämnat anbud har vi fattat beslut om att driva detta i egen regi för att kunna säkerställa kvaliteten och erbjuda en så bra lösning som möjligt för de boende, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Att Malmö stad tar över driften för akutboende och driver dessa i egen regi gör att vi kan säkerställa att kraven som ställs uppfylls och att våra Malmöbor som är i behov av denna insats får det, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Alla Malmöbor har rätt till tak över huvudet och en trygg plats att sova på. Därför är det bra att Malmö stad kan driva verksamheten vidare i egen regi, säger Janne Grönholm (MP), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-364016

Joel Lagunas nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97