Malmö stad stöttar Flammans nya mötesplats, Ungdomarnas Hus City

Malmö stad stöttar Flammans nya mötesplats, Ungdomarnas Hus City

Kommunstyrelsen i Malmö stad beslutade under onsdagen att tilldela Flamman, en politiskt och religiöst obunden organisation, 2,3 miljoner kronor per år från 2023 till 2025 för att stötta deras nya mötesplats, Ungdomarnas Hus City.

Ungdomarnas Hus City är en fysisk mötesplats där barn och unga kan umgås såväl med varandra som med trygga vuxna och ledare. Mötesplatsen invigdes för ett knappt år sedan, och är Flammans första lokal i centrala Malmö, strax söder om Möllevångstorget. Verksamheten riktar sig till barn och unga, och har öppet sex dagar i veckan, måndag – lördag.

Flamman driver sedan tidigare en mötesplats på Kroksbäck, men finns numera även i centrala Malmö. Genom sina mötesplatser erbjuder man barn och unga en trygg och meningsfull fritid, samt positiva vuxna förebilder. På Flamman ungdomarnas hus City erbjuds en uppsjö av aktiviteter, såsom temakvällar, läxhjälp, sommaraktiviteter, idrotts- och kulturaktiviteter, samt verksamheter riktade enbart till tjejer.

- I Malmö ska alla ha tillgång till en meningsfull fritid, och Flamman har under lång tid spelat en stor roll för många unga Malmöbor. Ungdomarnas Hus City erbjuder en viktig mötesplats, och gör att vi kan se och fånga unga tidigt. Varje krona vi investerar i barn och ungas framtid får vi tillbaka många gånger om, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Flammans verksamhet utgör en viktig del av vårt långsiktiga arbete för att Malmö verkligen ska bli möjligheternas stad för stadens alla barn och unga. Med stärkta resurser möjliggör vi fler insatser och skapar trygga mötesplatser där Malmös unga kan utvecklas och växa som individer, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande

- Det ska aldrig vara storleken på föräldrarnas plånbok som avgör om barn och unga har en meningsfull fritid. Flamman har betytt och betyder oerhört mycket för tusentals barn och unga i Malmö. Verksamheten har ett stort värde både för enskilda Malmöbor och för samhället i stort, inte minst genom att de stöttar och fångar upp barn som befinner sig i riskzon, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 7)