Malmö stad stöttar satsning på effektivare kompetensförsörjning

Malmö stad stöttar satsning på effektivare kompetensförsörjning

Med satsningen ”Glocal Talent 2020” vill föreningen MINE stärka Malmöföretags förmåga till effektiv kompetensförsörjning och därmed konkurrenskraft. Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade idag att delfinansiera projektet med 300 000 kronor.

Malmö har under flera år sett en stark utveckling av nystartade bolag samt etableringar av nationella och internationella bolag. Däremot ökar svårigheten att hitta kompetent arbetskraft. Kompetensförsörjningen är därför ett av fem fokusområden i Malmös stads näringslivsprogram 2017-2022.

Den ideella, idéburna föreningen MINE vill med satsningen ”Glocal Talent 2020” stärka företagen i Malmöregionens förmåga till effektiv kompetensförsörjning och därmed konkurrenskraft - i bred samverkan mellan näringsliv, kommuner, region och akademi.

Genom att skapa en återkommande mötesplats och ett forum för utveckling av idéer inom strategisk kompetensförsörjning ska stadens och regionens näringsliv kunna utvecklas ytterligare. Planen är att genomföra en mässa med ett antal aktiviteter den 24 november 2020. På grund av Covid 19 kan arrangemanget behöva flyttas till våren 2021.

– Kompetensförsörjningen är avgörande för stadens och näringslivets fortsatta förmåga att växa och utvecklas, och detta är ett projekt för att ta vara på Malmös mångfald som jag är glad att staden kan stötta. Ett mer inkluderande arbetsliv främjar både det lokala näringslivet och Malmöborna eftersom mångfald och tillväx går hand i hand, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi behöver bli bättre på att utnyttja styrkan i Malmös mångfald. Behovet av en väl fungerande kompetensförsörjning kommer att vara fortsatt stort för en växande stad som Malmö, inte minst i en tid när arbetslösheten väntas stiga. Den mötesplats som MINE vill skapa är ett bra initiativ för att öka kontaktytorna och samverkan mellan de största arbetsgivarna i Malmöregionen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

– Vi är glada att Malmö stad stödjer initiativet med Glocal Talent och ser fram emot att på konferensen leda samtal om inkluderande ledarskap och affärsnytta med mångfald för både stora och små företag och organisationer, säger Magdalena Nour, vd på MINE.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Katrin Stjernfeldt Jammeh via Vanessa Marko, pressekreterare, 0701-48 46 24.
Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36.

Fakta
MINE, ”Mentorship, Inspiration, Networking och Education”, är en ideell, idéburen förening som bildades 2003 och har idag drygt 50 av regionens storföretag samt Malmö stad och Malmö universitet som medlemmar. Föreningen arbetar med inkluderande ledarskap för ökad mångfald och affärsnytta inom arbetslivet.