Malmö stads Barnfilmpris 2011

Sedan tio år tillbaka delar Malmö stad ut ett pris till bästa barnfilm under BUFF - barn och ungdomsfilmfestivalen. Årets vinnare är: The Liverpool Goalie

Norske Arild Andresens The Liverpool Goalie- som i original heter Keeper'n til Liverpool är regissörens långfilmsdebut. Filmen handlar om övergången från att vara barn till att plötsligt behöva anpassa sig till tonårens prövningar.

Om filmen
Tolvårige Jo är en misslyckad fotbollsspelare med vild fantasi. Hans pappa är död och han lever ensam med sin mamma. I skolan är det inte helt enkelt och Jo tror, att lösningen på problemen ligger i ett visst fotbollskort på Liverpools målvakt. En dag börjar Mari i hans klass, och ljuv musik uppstår i Jos öron. Mari är inte ett dugg intresserad. Men det visar sig att de har något gemensamt. Humor och allvar blandas i denna rappt berättade film om vänskap, grupptryck, utanförskap och kärlek.

Juryns motivering
Med ett innovativt formspråk och ett tempo som trollbinder har regissören lyckats fånga känslan hos barnet som gläntar på dörren till vuxenlivet. Fantasi och verklighet vävs ihop i en ickelinjär berättelse som samtidigt är både känslosprakande och skör. En utmärkt skådespelarensemble som toppas av huvudrollsinnehavaren och spännande sidoberättelser ger slutligen en insiktsfull bild av hur även små hjärtan mäktar med stora känslor.

Jury 2011
Leila Lyytikäinen, producent, Finland
Felix Vanginderhuysen, distributör, Belgien
Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, Malmö stad
Cornelia Röjner (m), ledamot i Kulturnämnden

Malmö stads barnfilmpris
Priset utdelas till den filmskapare som enligt priskommitténs bedömning bidragit till den bästa barnfilmen, varvid kvalitet och/eller nyskapande skall vara viktiga bedömningsgrunder. Priset, som utdelas årligen under barn- och ungdomsfilmfestivaleni Malmö består av 50 000 kronor och en statyett av Martin Jönsson.

Prisutdelning
Priset delas ut av kulturdirektör Elisabeth Lundgren, ikväll fredag
18 mars kl 19 på Rådhuset.

För mer information kontakta:
• Goran Bosevski, kultursekreterare, Malmö Kulturstöd, tel: 0707-91 47 18
• Cecilia Grubb, festivalproducent, BUFF, tel: 0709-61 11 44

Pressbilder och mer info om filmen

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011