Malmö stads barnfilmpris 2016

Malmö stads barnfilmpris 2016

Vinnare av årets barnfilmpris under barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF är: Birds of Passage. Malmö stad delar ut priset för femtonde året i rad och prissumman är 100 000 kr.

—Malmö stad vill fortsätta utvecklas och befästa stadens roll som en kreativ motor för filmområdet i ett regionalt, nationellt och internationellt perspektiv. Det görs bland annat med satsningar på filmfestivaler, branschevent, film/tvproduktion och kvalitetsfilmbiografer. Den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF spelar en viktig roll som en aktör som lyfter fram riktigt bra barn - och ungdomsfilm från hela världen och visar den för publiken i Malmö, säger kulturdirektör Elisabeth Lundgren.

—Kultur för barn och unga prioriteras i Malmö som är en ung stad där 20% av befolkningen är under 18 år. Film är ett viktigt medium för att förstå både sin egen och andras verklighet. En verkligt bra barnfilm kan bli en upplevelse och ett minne för livet som sätter starka spår genom humor, spänning, starka känslor och igenkänning. Malmö stad vill uppmärksamma goda barnfilmregissörer med detta pris, fortsätter Elisabeth Lundgren.

Om filmen

Att fylla år den 29:e februari är inte alltid så kul tycker Cathy, speciellt inte när hon får ett fågelägg av sin pappa. När ägget kläcks och en ankunge klättrar ut får han först syn på Cathys vän Margaux. Ankungen tror nu att Margaux är hans mamma och följer således bara efter henne. Margaux föräldrar låter henne inte behålla ankan. Hon har en muskelsjukdom och sitter i rullstol och ska snart in på sjukhus för behandling. Cathy och Margaux rymmer iväg för att rädda ankan.

Belgien, Frankrike 2015. Regi: Olivier Ringer. 84 min. Franskt tal. Åk 2-5.

Juryns motivering

Filmen skildrar en inspirerande historia om mod och empati. Den förmedlar ett viktigt budskap på ett subtilt sätt när huvudpersonerna står upp för sig själva och beslutsamt agerar, vilket visar på att man kan vara starkare än man ser ut på utsidan. Samtidigt som filmens underliggande spänning håller publiken i sitt grepp redan från början.

Jury 2016

• Floor Onrust, filmproducent på Family Affair Films, Nederländerna.
  • Raimo O Niemi, Finlands välkända barn- och ungdomsfilmregissör med filmer som Tommy and the Wildcat och Mystery of the Wolf.
  • Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, Kulturförvaltningen, Malmö stad.
  • Sylvia Björk (S), ordförande i kulturnämnden, Malmö stad.
  • My Gillberg (MP), 1:e vice ordförande i kulturnämnden, Malmö stad.

Malmö stads barnfilmpris

Priset utdelas till den filmskapare som enligt priskommitténs bedömning

bidragit till den bästa barnfilmen, varvid kvalitet och/eller nyskapande skall vara viktiga bedömningsgrunder. Priset, som utdelas årligen under barn- och ungdomsfilm-festivalen BUFF i Malmö. Priset består av 100 000 kronor och en statyett av Martin Jönsson.

Prisutdelning

Priset delades ut avkulturdirektör Elisabeth Lundgren ikväll fredag 18 mars kl 19.00 på Rådhuset.

För mer information kontakta:

• Julia Jarl, festivalchef, BUFF, tel: 0734-34 30 25
  • Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, Kulturförvaltningen, tel: 0766-34 29 27