Malmö stads kulturstipendiater 2012 utsedda

Årets 12 mottagare av Malmö stads kulturstipendier är utsedda. De får 35 000 kr vardera för konstnärlig utveckling eller värdefulla insatser i Malmös kulturliv. Kulturstipendiaterna är verksamma inom transmedia, konst, musik, teater, serieteckning och design.

Stipendieutdelningen äger rum den 22 maj kl. 11.00 på Malmö Rådhus. Ceremonin invigs av Kent Andersson, ordförande i Malmö kommunfullmäktige.

Varmt välkommen!

Stipendier för konstnärlig utveckling
Antalet sökande till stipendier för konstnärlig utveckling var i år 122 stycken varav tio stycken tilldelas stipendier.

Bland stipendiaterna för konstnärlig utveckling finns den kreativa producenten Lina Linde som på senare tid fördjupat sig i transmedia, det vill säga möjligheten att berätta en historia genom flera medier med interaktion som ett viktigt element, och filmaren Maciej Kalymon, regissör, producent och manusförfattare som just nu arbetar med sin första långfilm Hjulet snurrar men hamstern är död.

Elizabet Thun - Konst
Loana Ibarra - Konst
Lisa Tagesson - Design
Nadin Al khalidi - Musik
Mika Forsling - Musik
Caroline Karpinska - Musik
Sara Granér - Serier
Linda Forsell - Teater
Maciej Kalymon - Film
Lina Linde - Transmedia

Stipendier för värdefulla insatser
14 nomineringar inkom till de två stipendierna som delas ut till personer som under lång tid gjort en värdefull insats för Malmös kulturliv.

Stipendierna mottas i år av:
Steve Grahn för sitt engagemang i olika musikföreningar och spridningen av blues i regionen.
Hilde Selander som lett ARF (Antirasistiska filmdagar), grundat Imagenes del Sur och startat två internationella filmfestivaler; Latinamerika i fokus och IFEMA (International Female Film Festival).

För mer information kontakta:
Marcelo ArceCastillo, ordförande kulturstödsutskottet, tel 0709-34 31 25
Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, kulturförvaltningen, tel 076-634 29 27
Sofia Moberg, t f enhetschef, Malmö Kulturstöd, tel 0733-59 58 70, sofia.moberg@malmo.se
Linda Söderlund, informatör, Malmö Kulturstöd, tel 0768-71 76 68, linda.soderlund@malmo.se

Mer information om stipendiaterna i bifogad fil.