Malmö stads näringslivspriser – finalister klara

Malmö stads näringslivspriser – finalister klara

Malmö Näringslivsgala hyllar företagare som med utgångspunkt från Malmö har gjort framgångsresor utöver det vanliga. Kanske har de blivit giganter i sin egen stad, kanske har de erövrat världen eller kanske har deras verksamhet inspirerat andra att se möjligheter, våga satsa och lösa biljett till en egen företagsresa.

I september började allmänheten nominera företag och företagare och nu presenterar jurygrupperna finalisterna. Prisutdelning och firande äger rum på Malmö Näringslivsgala den 24 februari 2014. Då delas även priserna ”Bästa Malmöambassadör” och ”Synnerliga insatser för Skånes utveckling” ut.

Årets Företagare i Malmö
Utnämningen går till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara och driva sitt företag fungerar som en förebild för andra företagare. Årets företagare har delats ut sedan 1985 av organisationen Företagarna. I Malmö görs det i samarbete med Malmö stad och Swedbank.

Finalister Årets företagare i Malmö 2013
·  Tommy Larsson, Rörläggaren AB
·  Hossein Sadr, Carpetvista AB
·  Alex Lunde, Vergic AB

Malmö stads Näringslivspris inom Kreativa näringar
Priset, som delas ut för åttonde gången, går till en person, företag eller sammanslutning i Malmö som gjort en viktig, kreativ insats för att ytterligare positionera staden som spjutspetsaktör inom kreativa näringar. Kreativa näringar omfattar allt från tv, film, datorspel och telecom till mode, arkitektur, entertainment och besöksnäring.

Finalister Malmö stads näringslivspris inom kreativa näringar 2013
·  Saltimporten, Malmös kreativa fabrik
·  hauschild + siegel
·  Liv Strömquist, serietecknare, radiomakare

Malmö stads Näringslivspris inom Mångfald
För tionde året i rad delar Malmö stad ut näringslivspriset inom mångfald. Människor från 164 olika nationer bor och verkar i Malmö. Var fjärde malmöbo är född utanför Sveriges gränser. Med priset uppmärksammar och premierar Malmö stad företag som tar tillvara de möjligheter Malmös etniska mångfald erbjuder.

Finalister Malmö stads näringslivspris inom mångfald 2013
·  Dark & Bright AB
·  Victoria Park AB
·  Lödde plåt AB

Malmö stads Näringslivspris inom Life Science
Malmö stad utlyser för nionde gången ett pris till ett företag, institution/klinik eller enskild person som aktivt bidrar till näringslivets utveckling eller till ökad effektivitet i sjukvården. Det kan gälla en affärsidé, en produkt/tjänstekoncept eller en ny behandlingsmetod med innovationshöjd och tillväxtpotential.

Finalister Malmö stads näringslivspris inom Life science 2013
·  WntResearch AB
·  Vitrosorb AB
·  Polypeptide

Årets Näringslivsrookie
För sjätte året delas pris ut till Årets Näringslivsrookie i Malmö. För att kvalificera sig till priset krävs att personen är en Malmöföretagare under 30 år. Personen ska genom sitt företagande ha varit nyskapande, bidragit till en förnyelse av näringslivet i Malmö eller åstadkommit något som sticker ut, känns fräscht, vilt eller vågat. Priset presenteras i samarbete med Sydsvenskan.

Finalister Årets näringslivsrookie i Malmö 2013
·  Mehrdad Mahdjoubi
·  Jacob Lönroth
·  Fatime Nedzipovska

Årets jobbkomet i Malmö 2013
Priset delas ut för andra året och går till det företag i Malmö som under året varit mest framgångsrikt i att skapa nya jobb – särskilt jobb som bryter utanförskap.

Finalister Årets jobbkomet i Malmö 2013
·  Climat80
·  Mobenga
·  Språkservice

Malmö stads näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling
Priset, som delas ut för första gången i år, går till en person, företag eller sammanslutning i Malmö som genom nytänkande och innovation i sitt företagande brutit ny mark för Malmös hållbarhetsarbete med tyngdpunkt på de ekologiska, men även ekonomiska och sociala, utmaningar som är strategiskt viktiga för staden och invånarnas livsmiljö.

Finalister Malmö stads näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling 2013
·  Roth Fastigheter
·  InnoVentum
·  Dammstorps Handelsträdgård

Malmö 2013-11-21

För mer information, kontakta:
Liselotte Ehn
Näringslivsutvecklare, Malmö stad
040-342117 0702-059760
liselotte.ehn@malmo.se

Läs mer på www.malmobusiness.com eller www.malmonaringslivsgala.se

Malmö Näringslivsgala är ett arrangemang i samverkan mellan Malmö stad, Swedbank, Almi och Arbetsförmedlingen.