Miryam Donzelli och Joakim Månsson Bengtsson tog emot priset som företrädare för Läkare i världen

Malmö stads pris för mänskliga rättigheter 2023 tilldelas Läkare i världen

Läkare i världen, belägna på Södervärn, hedras med priset för mänskliga rättigheter för deras oförtröttliga insatser att säkerställa rätten till hälso- och sjukvård för alla som bor och vistas i Malmö.

Läkare i Världen strävar mot ett samhälle där tillgången till rättvis vård inte begränsas av hinder. Här erkänns hälsa som en grundläggande rättighet för alla, oavsett nationalitet, etnicitet, normbrytande funktionsvariationer, sexuell läggning eller könstillhörighet.

Tyvärr avspeglar verkligheten en annan bild, både i Malmö och globalt. Asylsökande, papperslösa, EU-medborgare utan det europeiska sjukförsäkringskortet, personer som omfattas av massflyktsdirektivet och tredjelandsmedborgare omfattas inte fullständigt av det svenska hälso- och sjukvårdssystemet.

På den ideella vårdmottagningen på Södervärn stöttar dedikerade volontärer några av Malmös mest utsatta personer som söker hälso- och sjukvård. Efter sina ordinarie arbetsdagar fortsätter de sitt viktiga arbete på den ideella mottagningen.

Läkare i Världens insatser är beundransvärda och för många av deras patienter är de livsavgörande. För sina insatser för allas rätt till vård och hälsa enligt FN:s deklaration för mänskliga rättigheter tilldelas de Malmö stads pris för mänskliga rättigheter.

Prissumman är på 50 000 kronor och priset delades ut under kommunfullmäktiges sammanträde i Malmös rådhus 21 december 2023.

– Läkare i världen får priset för sitt fantastiska engagemang för sårbara grupper vars juridiska status begränsar deras rätt till det svenska hälso- och sjukvårdssystemet, säger Amani Loubani (S), juryns ordförande och kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Jag blev chockad och så glad när jag fick samtalet med beskedet att vi har vunnit priset för mänskliga rättigheter. Vi möter ju annars så mycket svårt i vårt arbete med asylsökande, papperslösa och andra som söker sig hit. Alla vi som kämpar vidare säger tack för detta erkännande. Det stärker oss, säger Joakim Månsson, regional samordnare hos Läkare i världen.

Amani Loubani, (s) ordförande i juryn för MR-priset, 073-950 10 57

Lena Englund, kommunikatör stadskontoret, 0702-447095