Malmö stads projekt Gröna skolgårdar nominerat i internationell arkitekttävling

Malmö stads projekt Gröna skolgårdar nominerat i internationell arkitekttävling

Malmö stads projekt Gröna skolgårdar har blivit nominerat till UIA Architecture & Children
Golden Cubes Awards. En stor internationell tävling där fokus ligger på barns och ungas deltagande i planering och genomförande av förändringar.

Gröna skolgårdars tävlingsbidrag berörde Augustenborgsskolan. Elever från alla stadier och personal på Augustenborgsskolan har på olika sätt varit engagerade och deltagit i hela Gröna skolgårdsprocessen.  Huvudsyftet med projektet är att skapa, förvalta och underlätta utvecklingen av en varierad, grönskande utemiljö som stimulerar både elever och pedagoger.

- Att Malmö stads Gröna skolgårdar representerar Sverige i en internationell arkitekttävling är stort och sätter såväl utomhuspedagogik och elevinflytande på kartan. Kreativa grepp där elever planerar och är med och förbättrar utemiljön är på frammarsch och här visar Malmö vägen framåt, säger Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd i Malmö stad.

På Augustenborgsskolan har fokus varit på att göra eleverna delaktiga. Skolan har bland annat haft ett mosaikprojekt där alla eleverna gjort mosaikbilder med olika teman, som ger färg och liv åt utemiljön. Barnens lekyta har blivit större och fem nya samlingsplatser har skapats. Pedagogerna kan nu använda skolgården i sitt pedagogiska arbete och har ett bredare urval vad gäller kreativa lärandemiljöer.

- Nomineringen är ett kvitto på att projektet  är intressant även för andra, vi är både stolta och glada. Gröna skolgårdar och Augustenborgsskolans ledning, personal och elever har arbetat intensivt tillsammans under två år. Alla 700 eleverna har varit alla delaktiga. Det har varit väldigt spännande och utvecklande, säger Lena Jungmark, landskapsarkitekt på serviceförvaltningen.

Fakta: Gröna skolgårdar är ett av fyra svenska bidrag som blivit nominerade. Det är UIA:s internationella arbetsgrupp för Built Environment Education som i en treårscykel arrangerar detta ärofulla pris som delas ut vid UIA:s kongress i Durban 2014. Priset belönar intressanta och lärorika aktiviteter kring barn och arkitektur och delas ut i fyra olika klasser; Institution, Skola, Tryckt media och Audiovisuell media.

Gröna skolgårdar: http://gronaskolgardar.se/

Tävlingslänk: http://www.arkitekt.se/s80821/f17072

För mer information kontakta:

Lari Pitkä Kangas
(MP), kommunalråd, Malmö stad, tel: 0734-264481, lari.pitka-kangas@malmo.se

Lena Jungmark, landskapsarkitekt,
Malmö stad/serviceförvaltningen, tel: 0705-120090 lena.jungmark@malmo.se

Presskontakt: Kim Wictorin, pressansvarig,Malmö stad/ serviceförvaltningen, tel: 0708-307205, kim.wictorin@malmo.se