Malmö storsatsar – en vecka för att sprida kunskap om psykisk ohälsa

Malmö storsatsar – en vecka för att sprida kunskap om psykisk ohälsa

Sju dagar för psykisk hälsa! Malmös föreningsliv, tillsammans med offentliga och privata aktörer, lyfter psykisk ohälsa i en digital vecka. Bland annat berättar representanter från föreningar i Malmö om sitt arbete och hur de stöttar Malmöbor. Dessutom bjuder Hanutten och Andi Almqvist på musik särskilt för besökarna. Välkommen till Världsdagen för psykisk hälsa 2021.

Världsdagen för psykisk hälsa går av stapeln den 10 oktober varje år. Malmö uppmärksammar årligen dagen med ett arrangemang som vänder sig till alla Malmöbor. Men, särskilt till dem som har egen erfarenhet av psykisk ohälsa, anhöriga och dem som möter personer med psykisk ohälsa i sitt arbete.

På grund av covid-19 kommer det inte att genomföras något fysiskt arrangemang i år. Precis som förra året hälsas besökarna istället varmt välkomna till Världsdagens digitala mötesplats.

Malmo.se/varldsdagenpsykiskhalsa

Mer om Världsdagen för psykisk hälsa

Världsdagen för psykisk hälsa i Malmö arrangeras av Lokalt Forum i samarbete med Vuxenpsykiatri Malmö, Malmö universitet, Integrerad Närsjukvård INM och Malmö stad. Lokalt Forum i Malmö är ett lokalt nätverk med patient-, brukar- och anhörigföreningar och ingår i Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH).

Världsdagen för psykisk hälsa infaller den 10 oktober varje år. Den instiftades av World Federation for Mental Health 1992 och är till för att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa.

Kontaktuppgifter:

Bo Persson, Lokalt Forum
E-post: bo.persson@balansriks.se
Mobilnr: 0730-351355

Thomas Wiberg, Aktivitetsledare, funktionsstödsförvaltningen
(Den som står bakom de filmade inslagen på årets upplaga av Världsdagen)
E-post: thomas.wiberg@malmo.se
Mobilnr: 0734–206480

Utsänt av:
Erica Hoff Ardengård, kommunikatör, funktionsstödsförvaltningen, Mobilnr: 0708-39 85 97