Malmö tar emot sin första fristadsförfattare

Den iranska journalisten och kvinnorättskämpen Parvin Ardalan har nu tackat ja till inbjudan att bli Malmö Stads fristadsförfattare. Parvin anländer inom kort till Malmö där hon kommer att vistas på hemlig adress under ett, år med möjlighet till förlängning ytterligare ett år. Ett stipendium kommer också att utbetalas för att ge henne möjlighet att fritt verka i sitt yrke.

– Det är av stor vikt att fristadsförfattarens behov av skydd och integritet respekteras och det finns inga krav på att vår fristadsförfattare skall vara en offentlig person. Det är helt upp till henne att bestämma hur hon vill arbeta, säger Fredrik Elg, ansvarig för Malmö Stads Fristadsprogram.

Med Parvin Ardalan sjösätter Malmö Stad sitt residensprogram för förföljda författare och journalister. Sedan tidigare är Göteborg, Stockholm, Uppsala och ytterligare ett tjugotal städer i Europa fristäder för författare. Malmö Stad kommer att ansluta sig till det internationella nätverket ICORN - International Cities Of Refuge Network. ICORN samarbetar med Internationella PEN-organisationen för att upprätta listor på författare och journalister runt om i världen som är i behov av skydd.

Det fria kulturlivet i Malmö, Malmö högskola, Biblioteket m fl. är parter i Malmö Stads fristadsprogram. Om hon vill kommer fristadsförfattaren att erbjudas rika möjligheter att delta i olika arrangemang och sociala sammanhang.

För mer information:
Kultursekreterare Fredrik Elg, fredrik.elg@malmo.se Mobil: 0704344851, Tel: 040344851