Malmö Turism rustar inför framtidens hållbara turism

Malmö Turism rustar inför framtidens hållbara turism

Framtidens turister vill resa hållbart, så långt är de flesta trendspanare inom resebranschen eniga. Därför gäller det för Malmö att markera sig som hållbart resmål i den internationella konkurrensen. Malmö Turism har just tagit ett viktigt steg på den vägen genom att ISO 20121 certifiera sin verksamhet. Malmö Turism är den första svenska kommunala turismorganisation som uppnår certifieringen, som är specialanpassad för eventbranschen och användes första gången vid OS i London i 2012.

Malmö Turism har som första svenska kommunala turismorganisation godkänts för en ISO 20121 certifiering. Det innebär att organisationen nu arbetar strukturerat med hållbarhet, med målsättningen att tillsammans med besöksnäringen utveckla Malmö som en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar destination. Bakom certifieringen ligger många timmars arbete med att fastställa mål, utmaningar och handlingsplaner. Ändå är godkännandet bara ett startskott för det kommande arbetet, för Malmö Turism vill stå i spetsen för en hållbar utveckling av hela stadens besöksnäring.

Allt fler väljer att byta ut massturism mot ett mer individuellt och medvetet resande. Vi vill göra skillnad – även på semestern. FN har bland annat uppmärksammat tendensen genom att utnämna 2017 till ’International Year of Sustainable Tourism’. Och hållbarhet är också en faktor när det gäller möten och konferenser. Ju högre en destination ligger på internationella rankinglistor över hållbara mötesdestinationer, ju attraktivare blir den för mötesarrangörer.

”Hållbarhet är inte bara ett måste utan en glödhet konkurrensfördel som bidrar till att dra besökare, evenemang och möten till Malmö. Dessa skapar fler jobb och ökar försäljningen i staden och det skapar tillväxt. Så idag är jag stolt över mina medarbetare som har drivit detta och glad för det erkännande vi har fått som hållbar organisation”, säger Ann Nyström, Destinationschef i Malmö stad.

Certifieringen betyder att Malmö Turism åtar sig att hålla fokus på hållbarhetsarbetet och ständigt försöka förbättra det. Både inom den egna organisationen och i kontakten med andra aktörer. Förhoppningen är att hållbarhetstänket ska sprida sig som ringar på vattnet till Malmö Turisms många samarbetspartners och leverantörer genom t.ex. branschdagar och inspirationsföreläsningar.

”Vår framtidsvision är att Malmö ska vara en fullt ut hållbar destination, och att detta ska vara en reseanledning i sig själv”, säger Ann Nyström, ”Vi på Malmö Turism ska föregå med gott exempel och vi ska ge vår besöksnäring de redskap de behöver för att vi tillsammans ska kunna utveckla en attraktiv och hållbar destination.”

För ytterligare information, kontakta:

Ann Nyström, Destinationschef Malmö Turism
ann.nystrom2@malmo.se