Malmö uppmärksammar Världsdagen för psykisk hälsa 2018

Onsdagen den 10 oktober är det Världsdagen för psykisk hälsa. Malmö uppmärksammar dagen med ett arrangemang som vänder sig till alla Malmöbor, men särskilt till dig som har egen erfarenhet av psykisk ohälsa, erfarenhet som närstående eller möter personer med psykisk ohälsa i ditt arbete. Årets tema är möjligheter, delaktighet, inflytande, återhämtning och nyhämtning.

Arrangemanget kommer att hållas på Gäddan (Malmö universitet) kl.12.00–17.00. Som besökare kan du se fram emot ett event där du kan uppleva, lära, lyssna, fråga, tycka till och inspireras på ämnet psykisk hälsa. Föreningar och organisationer presenterar sitt arbete och det stöd de erbjuder, det blir föreläsningar och panelsamtal, Det bjuds även på lite film och musikunderhållning.

Fullständigt program hittar du på malmo.se/varldsdagenpsykiskhalsa

I samband med Världsdagen anordnas också Friskvårdsloppet, ett arrangemang i regi av Friskvårdsklubben. Det går att välja mellan tre olika sträckor, varav en är handikappanpassad. Uppvärmningen inför loppet startar kl.10.30 och det går bra att anmäla sig på plats!

Lena Frisk årets konferencier

Årets konferencier är Malmös egen ståupp-drottning, Lena Frisk, känd för sin rappa stil och sina träffsäkra formuleringar. Efter över 20 år på scen och egen talkshow på SVT har Lena lockat många till skratt genom åren – särskilt i Malmö där hon grundade ståupp-klubben MACK år 2000..

Om Världsdagen för psykisk hälsa

Världsdagen för psykisk hälsa infaller den 10 oktober varje år. Den instiftades av "World Federation for Mental Health" 1992 och är till för att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa. I Malmö arrangeras Världsdagen av föreningen Lokalt Forum i samarbete med Malmö stad, Malmö universitet, Psykiatri Malmö, Primärvården samt Integrerad Närpsykiatri INM. Lokalt Forum Malmö är ett lokalt nätverk med patient-, brukar- och anhörigföreningar och ingår i Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH).

Lokalt Forum:
Bo Persson, bopersson@telia.com, 073-035 13 55

Malmö stad, funktionsstödsförvaltningen:
Susanna Agerius, susanna.agerius@malmo.se,mobil: 076-635 42 43

Malmö universitet:
Karolina Källoff,  karolina.kalloff@mau.se, telefon:040-665 73 89

Region Skåne, primärvården:
Ingrid Svenning, ingrid.svenning@skane.se

Region Skåne, Vuxenpsykiatri Malmö:
Per Granvik, per.granvik@skane.se

Integrerad Närsjukvård Malmö:
Ann-Christine Björkman, ann-christine.bjorkman@inmalmo.se