Malmö utökar stadens grönska – 5 miljoner kronor satsas på träd

Malmö utökar stadens grönska – 5 miljoner kronor satsas på träd

Redan idag står 75 000 träd på de 5 500 hektar som utgör Malmö kommun. I år utökas antalet.

Tekniska nämnden fattade vid sitt sammanträde idag beslut om att satsa fem miljon på att förbättra stadens trädbestånd. Tre miljoner går till att plantera nya träd. Två miljoner kronor till att vitalisera befintliga träd.

Träd har många fördelar: De bidrar till bättre dagvattenhantering, minskar effekterna av värmeböljor, förbättrar luftkvaliteten, ökar den biologiska mångfalden och bidrar inte minst till att Malmöbor mår bättre.

Exakt var träden planteras och görs vid är ännu inte klart. Fastighets- och gatukontoret får i uppdrag att prioritera områden där behoven är störst och att se till att det finns mångfald av växtlighet i alla delar av staden.

– Mer stadsgrönska är helt i linje med den stad Malmö ska vara. Träd är trivsel, de har en jämlik effekt på invånarnas hälsa och hjälper samhället att stå emot klimateffekter. Jag väldigt glad åt att kunna genomföra en sådan här omfattande satsning för Malmöborna, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

– Det känns fantastiskt att idag ha tagit ett beslut som innebär stora investeringar i en grönare stad. Med fler träd blir Malmö trivsammare, ekologiskt hållbart och mindre bullrigt. De många fördelar som kommer av trädplantering kommer att ge positiva effekter för Malmö under lång tid framöver, säger Håkan Linné (L), 1:e vice ordförande i tekniska nämnden.

För mer information, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se
Håkan Linné, 0701-893631, per-hakan.linne@malmo.se