Trådbussen 1, Sorgenfri. Illustration: Magnus Ståhl Arkitektbyrå

Malmö växer i alla väderstreck: 400 nya bostäder

Inte mindre än 417 nya bostäder kan påbörjas i Malmö sedan stadsbyggnadsnämnden på torsdagen gav klartecken i form av bygglov. Av dem är 351 hyresrätter, 57 bostadsrätter och 9 radhus. Hittills i år har nämnden beviljat drygt 1600 bygglov för nya bostäder.

Det byggs i alla väderstreck och bland de projekt där spaden i och med torsdagens beslut snart kan sättas i marken kan nämnas två i Limhamns sjöstad, ett i Sorgenfri i centrala Malmö och ett i Elinelund vid Kalkbrottet. Många av bostäderna blir smålägenheter, något som det finns en stor efterfrågan på i Malmö.

I den nya stadsdelen Limhamns sjöstad ska Magnolia Bostad AB bygga hyresrätter i två olika kvarter. I ett U-format femvåningshus strax norr om den nya stadsdelsparken byggs 130 lägenheter, samtliga en- eller tvårummare på max 55 kvadratmeter. Även i det andra projektet är en stor andel av de 144 bostäderna mindre lägenheter. Planerad inflyttning är vid årsskiftet 2018–19.

I Sorgenfri växer en helt ny stadsdel fram som genom tät och blandad stadsbebyggelse ska länka Malmös östra delar med centrum. I hörnet Industrigatan och Nobelvägen bygger Hökerum Bygg AB ett hus med 57 bostadsrätter. Överst ska finnas en stor gemensam takterass för de boende, med träd och annan växtlighet, och även två privata trädgårdar som hör till två av lägenheterna. Inflyttning är beräknad till maj 2018.

På Elinelundsområdet öster om Kalkbrottet bygger Bonava Sverige AB ett bostadskomplex med 77 hyreslägenheter – även här är merparten ettor och tvåor – och en livsmedelsbutik. Byggstart är planerad kring årsskiftet och inflyttningar kring halvårsskiftet 2018.

– Både små och stora byggherrar har fått upp ögonen för Malmö och insett vilka möjligheter här finns. Vi ser att nya aktörer ofta bidrar med nya idéer och lösningar vilket ger oss en bredare bostadsmarknad och ökad konkurrens, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Alla vill bo i Malmö och staden växer så det knakar när outnyttjad mark blir nya bostadsområden, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Märta Stenevi 0732 34 24 82

Sofia Hedén 0703 56 41 68