Malmö vill skriva under europeisk deklaration mot plast

Malmö vill skriva under europeisk deklaration mot plast

Malmö går samman med andra europeiska städer i en deklaration mot plastavfall. I deklarationen finns ett antal mål som städerna lovar att uppfylla. Miljönämnden ber nu kommunstyrelsen att underteckna deklarationen för Malmö stad.

Deklarationen från Eurocities, nätverket där Malmö är en av ca 140 medlemsstäder, uppmanar till minskad spridning av plastavfall i naturen. Åtagandena i deklarationen är i linje med Malmös ambitioner. Undertecknandet är, förutom ett ansvarstagande, ett sätt för Malmö att synliggöra stadens arbete med att minska användningen av plast och minska plastnedskräpningen.

FN uppskattar att bara 9 procent av världens plast återvinns. 60 procent av den mängd plast som producerats sedan 1950-talet har deponerats eller hamnat i naturen.

I dagsläget produceras 300 miljoner ton plast årligen i världen - en produktion som förväntas öka. Därmed är det rimligt att anta att även mängden avfall kommer att öka. Plastavfall är ett tilltagande problem globalt såväl som lokalt då avfallet ackumuleras i naturen och mängden har nått nivåer som hotar ekosystem.

I åtagandena som Malmö skriver under ingår att leva upp till konkreta mål för hur plastnedskräpningenen ska minska till år 2021, minska användandet av onödiga plastartiklar, arbeta med det lokala näringslivet för att minska användandet av engångsplast och att arbeta för minskad plastnedskräpning bland Malmöborna.

– Vi har tillsammans i styret som mål att öka tempot i Malmös utfasning av skadlig plast. Med det här beslutet sätter vi en hög ribba, men med de åtgärder som vi nu vidtar i stadens förvaltningar så tvekar jag inte på att vi kommer att klara våra höga ambitioner, säger Simon Chrisander (L), miljökommunalråd och ordförande i miljönämnden.

– Mängden plastavfall i världen är på oacceptabla nivåer. Det krävs att alla drar sitt strå till stacken. Malmö har redan påbörjat utfasningen av plast där den inte behövs och kommer göra ännu mer framöver. Det här initiativet behövs. Det är bra att europeiska städer tar täten men mycket mer behöver göras på EU-nivå, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i miljönämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
​Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se
Arwin Sohrabi (S), 0705-71 36 90​, arwin.sohrabi@malmo.se