Malmö Works – ett företagsinitiativ för schyssta jobbresor

Malmö Works – ett företagsinitiativ för schyssta jobbresor

Välkommen på pressträff för Malmö Works - ett företagsinitiativ som verkar för fler schyssta jobbresor i Malmö. I dagsläget är det nio företag med ca 3000 anställda: Castellum, Giv Akt, Hövding, IKEA Hubhult, Massive Entertainment, Rosengård Fastighets AB, Skanska, Stratiteq och Wihlborgs Fastigheter som tänker driva utvecklingen av schyssta jobbresor i Malmö.

Våren 2018 träffades för första gången ett 10-tal företag, små och stora, från olika branscher och spridda över hela Malmö, för att diskutera och testa om och hur de kan bidra till ett mer hållbart resande i Malmö. Nästan ett år senare är Malmö Works på plats – ett företagsdrivet initiativ för schyssta jobbresor.

Så här har de deltagande företagen tillsammans formulerat sin gemensamma drivkraft:

”För oss är hållbarhet en affärsstrategisk fråga som inte kan vänta. Vi gör inte bara miljövinster utan också hälsovinster och ekonomiska vinster genom att driva utvecklingen av schyssta jobbresor. Det ger oss möjlighet att hitta smarta lösningar tillsammans med andra innovativa företag. Det stärker vårt varumärke och gör det enklare att leva upp till krav från våra kunder. Och vi blir en bättre arbetsgivare för skickliga medarbetare med bra värderingar.”

Vårt mål är dels att färre ska välja bilen till förmån för mer hållbara transportmedel, dels att minska antalet jobbrelaterade resor överlag. Vi tror på en stad med gott om plats för alla som går, cyklar och reser kollektivt. Inte bara i city utan i hela Malmö. Med mindre buller, trängsel och trafik och mer grönska, effektivitet och rörelse. Vi tror att fler kan och vill göra mer och inte minst att vi är starkare tillsammans.

Initiativet drivs av företagen med stöd från Malmö stad och Skånetrafiken.

Vid pressmötet berättar vi om initiativet, vad vi bestämt oss för att göra tillsammans under 2019 och visar upp vårt digitala verktyg som ska stötta oss på resan.

Datum: onsdag den 23 januari
Tid: 09.00-10.00
Plats: In the Pink, Glasvasen, Rälsplatsen 3
Anmälan: Kontakta Carin Daal, Initiativkoordinator på 0709-505085 eller maila till carin.daal@givakt.se