Malmöartister och årets tävlande deltagare möts i Eurovision Village

Varje kväll klockan 18.00 från den 11 till den 18 maj gästar de flesta tävlande ländernas artister Eurovision Village-scenen. Direkt därpå äntrar Miriam Aïda scenen med sin talkshow, Welcome to Malmö. Nationernas bidrag varvas med folkkära artister som Anna-Lena Brundin, Svante Loden och Filippa Bark.

- Att de tävlande nationerna också möter publiken i Eurovision Village på Gustav Adolfs Torg har varit en målsättning hela vägen i vårt arbete, säger Karin Karlsson, Malmö stads projektledare för Eurovision Song Contest 2013. Det här gör att alla får möjlighet att på riktigt uppleva Eurovision på nära håll.

Miriam Aïda kommer att bjuda på många överraskningar, intressanta samtal och de tävlande ländernas uppträdanden.

Nu har det 1400 kvadratmeter stora tältet rests, och nu arbetar Malmö stads personal för fullt med att göra Gustav Adolfs torg till Eurovision Song Contests hjärta och hela Malmös festplats.

Program för Welcome to Malmö - Dagens Schlager
En talkshow med schlagertouch ledd av Miriam Aïda med gäster och sång den 11-18 maj kl.18.00-18.30.

11 maj
Kroatien, Slovenien, Ukraina

12 maj
Artister: Tangotanten & Eva Westerling

13 maj
Bulgarien, Ungern, Malta Artist: Sousou & Maher

14 maj
Rumänien, Armenien Artist: Svante Lodén

15 maj
Irland, Lettland Artist: Zlata Wolim

16 maj
Moldavien, Ryssland Artist: Rickard Söderberg

17 maj
Artist: Sweet Mary. Gäst: Filippa Bark (Sissela Benn)

18 maj
Artist: Nadine Al Khalidi & Anna-Lena Brundin

För mer information, kontakta:
Ditte Nielsen, delprojektledare ESC/Innehåll, tfn: 0708-34 53 33

FAKTA:
Eurovision Village:
Varje dag, klockan 12.00-22.00, uppträder flera av ländernas tävlande artister, skåneprofiler som Gnucci och Albin Gromer, och välkända schlagerfavoriter som Charlotte Perrelli, Ann-Louise Hanson och Siw Malmkvist med flera i Eurovision Village. Dessutom blir det dans, schlagerquiz och talkshow varje dag.Sponsorerna bjuder också på flera roliga arrangemang, såsom ansikts- målning, matförsäljning och håruppsättning. Dessutom direktsänder SVT och Sveriges Radio flera av sina mest populära program från området.

Folkets Park: Wonk har intagit Amiralen och fansen möts på Euro Fan Cafe på Moriskan. På parkens scener uppträder artister och möjlighet finns att se storbildstv.

Euro Club: Här möts ackrediterades fans, artister och journalisters. Samtidigt håller Euphoria öppet alla dagar på Slagthuset.