Malmöborna överraskades av hemliga tomtar

Malmöborna överraskades av hemliga tomtar

December kan vara en stressig tid, då många har uppmärksamheten helt riktad mot alla julförberedelser som ska hinnas med. Men i år fick en del Malmöbor syn på något som de kanske inte hade förväntat att se mitt i julrusningen. En liten tomte. 200 i allt har Malmö Stads julkampanj placerat ut över hela staden, och för de som hittade en av dem väntade en belöning…

Tänk om vardagen vore lite mer som i den franska filmen Amélie från Montmartre, där små föremål kan vara magiska och vad som helst kan hända. Under hela december har Malmö Stads julkampanj gjort en särskild insats för att överraska Malmöborna. Louise Bertilsson berättar om sin första reaktion när hon hittade sin tomte:

- Det var en vanlig tidig morgon på väg till bussen. Såg först en tomte stå utanför Willys i Limhamn men jag vågade inte ta upp den, den verkade lite suspekt och jag hade ju ingen aning om tomtetävlingen… Sen när jag såg den andra tomten bara någon meter ifrån den första så gick jag fram till den och läste på lappen som satt på tomten. Blev jätteglad!

Alla som följde instruktionerna på tomtarnas lappar och lade upp en bild på sig själva tillsammans med tomten på sidan www.facebook.com/malmotown fick ett Malmö City Kort i hittelön, i samarbete med Malmö Citysamverkan. Det kom in både roliga, söta och finurliga bilder – ingen lik den andra.

Återvinningstomtar
Själva tomtarna är gjorda helt i återvunna material av projektet återSKAPA, och var och en har sin unika look och personlighet. ÅterSKAPA är en materialbank och kreativ verkstad, som ligger vid Stapelbäddsparken. Spillmaterial från industriföretag återanvänds för att främja miljötänk, kreativitet och nyskapande hos stora och små.

Kaspian, 9 år, och Nike, 6 år, föll för tomtarna direkt:
- Mamma hittade tomtarna när hon skulle hämta oss i skolan, så hon visade oss. Vi tyckte att de var jättesöta! Vi lekte med dem på lekplatsen och när vi skulle gå hem kramade vi dem och sa hejdå och så satte vi dem på en bänk så att någon annan skulle kunna hitta dem.

Både Louise, Kaspian och Nike hör till de lyckliga vinnarna i tävlingen som förutom ett City Kort mottog ett presentkort på 1000 kronor till ett av Malmö Citys shoppingcenter för sin fina tomtebild. Se alla bilderna på www.facebook.com/Malmotown.

För mer information om tomtekampanjen kontakta:
Mia Stendahl, Gatukontoret, Malmö Stad, mia.stendahl@malmo.se
Eva Eilstrup, Malmö Turism, eva.eilstrup@malmo.se