Malmöelev prisas av IBM

Axel Knutsson, elev på Pauli gymnasium i Malmö, är vinnare i ”Ett smartare Sverige” – ett projekt inom IBM. Priset är en mentor på IBM och en praktikplats på den globala IT-jätten.

I dag måndag, den 20 juni, gratuleras han av mentorn Henrik Dalin och Malmöprofilen Behrang Miri.

IBM fyller 100 år och IBM-anställda över hela världen firar med volontärarbete. I Sverige har företaget valt att anordna ”Ett smartare Sverige”, en jättechatt där ungdomar helt fritt fått framföra sina åsikter kring de aktuella ämnena demokrati, bostäder, jobb, utbildning och fritid.

Resultatet presenteras i en rapport som överlämnats till politiker och tjänstemän på olika nivåer, bland andra Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister.

Axel Knutsson är den person som var mest engagerad med värdefulla bidrag i chatten och utsågs därför till vinnare i projektet. Han erbjuds en termins praktik på IBM där han kommer att driva ett projekt. Axel Knutsson kommer också att få en mentor på företaget, Henrik Dalin på IBM i Malmö.

På måndagen kommer Axel Knutsson att uppmärksammas och gratuleras av Henrik Dalin samt Malmöprofilen Behrang Miri, som också deltagit i projektet. Medverkar gör även Edward Jensinger, rektor på Pauli gymnasium. Det sker kl. 12.00 Föreningslokal RGRA (Rörelsen Gatans Röst & Ansikte), Ahlmansgatan 13.

Välkomna!

För ytterligare information kontakta:
Edward Jensinger, rektor på Pauli gymnasium, 0708-34 65 90
Henrik Dalin, IBM, 0707-93 02 54

Vänligen

Pia Oredsson Birgersson
Informationschef

Presskontakt Malmö stads presstjänst för journalister Öppen vardagar kl. 8-17 samt vid akuta frågor, till exempel vid en allvarlig händelse som inte kan vänta till nästa vardag, vardagar kl. 17-20 och helger kl. 8-20. 040-341150
Alma Tabak

Presskontakt Presskommunikatör Malmö stad 0733 340721