Donnez är ett av banden som spelar på Dansbanan under Malmöfestivalen 2024, tillsammans med Black Jack, Martin Nilsson med Band, Danne Stråhed, Sannex, Voize, Casanovas, Matz Bladhs, 65-årsjubilerande Streaplers, Diamantorkestern och Perikles.

Malmöfestivalen 2024 släpper årets dansbandsprogram

Kvicka steg, fräcka takter och ljuva melodier står på menyn när Malmöfestivalen avslöjar banden på Dansbanan i år. Ta varmt emot artister som Casanovas, Black Jack, Danne Stråhed, Martin Nilsson med Band, Sannex och Diamantorkestern.

Malmöfestivalen 2024 äger rum den 9-16 augusti.

- Ännu en gång har vi fått till ett riktigt fint program på Dansbanan med några av Sveriges bästa underhållare, en bra mix mellan mogen dansbandsmusik och gött sväng. Det känns härligt att få välkomna några av Malmöfestivalens absoluta favoriter! Nu hoppas vi bara på bra väder, säger Andreas Kellerman som bokat dansbandsprogrammet.

Här är programmet på Dansbanan i kronologisk ordning:

Fredag 9 augusti

Black Jack

Det blir medryckande, refrängstarkt och svängigt så att det slår gnistor när Black Jack återvänder till Malmöfestivalen. En fest från första till sista danssteg! Black Jack är ett av Sveriges största dansband och har placerat sig i mångas hjärtan med låtar som ”Inget stoppar oss nu” och ”Corrine, Corrina”. Förutom att ha släppt ett flertal album, haft ett tiotal låtar på Svensktoppen och medverkat i tv-program har bandet även spelat in en cover av humorduon Werner & Werners julhit ”Vår julskinka har rymt”, en tolkning som idag har över en miljon strömningar!

Martin Nilsson med Band

Långtradarchaffisen Martin Nilsson började sin bana tidigt som sångare då han tolkade sin idol Hasse Anderssons låtar. Tolkningarna ledde honom hela vägen till Sikta mot stjärnorna på TV4. Kort därefter blev han Martin med hela Sverige genom musikskolan och tävlingen Fame Factory på TV3, där han kom tvåa och fick skivkontrakt med Bert Karlssons skivbolag, Mariann Grammofon. Under två år var han sångare och frontfigur i Donnez, och han har även vikarierat som sångare i Larz Kristerz välkända orkester. Martin Nilsson framför trevlig countrymusik som passar utmärkt att dansa till eller lyssna på från Dansbanans extra högtalare.

Lördag 10 augusti

Danne Stråhed

Han har sjungit låten som hyllar de skånsktalande ”flickorna” och haft en lång karriär i ett av Sveriges mest kända dansband, Wizex, innan han påbörjade sin solobana. Sedan han vid sexton års ålder fattade mikrofonen i sitt första band, har Malmöfödde Danne Stråheds karriär gått spikrakt uppåt! Idag har han medverkat i Melodifestivalen, fått priser som ”årets skåning”, och har flera låtar på Svensktoppen på sin meritlista. Inte konstigt att han är en av våra mest folkkära artister – en fullblods-entertainer med massor av revyer och krogshower innanför västen.

Sannex

Sannex får revansch efter att deras spelning på Malmöfestivalen 2023 regnade bort. De har priser som Guldklaven och Grammis på sin meritlista och gör alltid sitt yttersta för att publiken ska få oförglömliga kvällar! Sannex är dansbandet som hyllats av både recensenter och lyssnare. De har ständigt utvecklats under sin karriär – utan att förlora sina rötter till svängiga bugglåtar och lugnare ballader. Det är bara att lyssna på sånger som ”Det flammar till” och ”Får jag lov” och du förstår vilken charm bandet besitter. Sannex är modern dansbandsmusik som ingen kan värja sig mot!

Söndag 11 augusti

Voize

Voize spelar mogen dansmusik som alla kan dansa och roa sig till. Bandet bildades 2011 och har haft Malmö som utgångspunkt i stort sett hela tiden, men håller numera till i Hjärup, utanför Lund. De första åren turnerade kvartetten tillsammans med Diggiloo-turnén och nådde då ut till en bredare publik. Svenska folket har röstat fram bandet hela vägen till final i ”Bingolottos Dansbandskamp” 2013 och samma år släpptes Voize första album, ”Du lärde mig älska”. 2016 kom nästa album, ”En dag”. Ny musik med Voize spelas in och släpps kontinuerligt. Upplev ett aktivt dansband av finaste sort!

Måndag 12 augusti

Casanovas

Så kommer känslorna tillbaka! Casanovas startade 1989 med idel unga grabbar i tonåren och började spela på heltid 1994. 1998 vann bandet Dansbands-SM och efter ett skivkontrakt med Bert Karlsson har de haft flera låtar på Svensktoppen. Genom åren har de vunnit tio Guldklavar och medverkat i tv-program som Allsång på Skansen, Bingolotto, Go’kväll och Melodifestivalen 2023. Till Casanovas blir det bugg i hög fart och garanterad pulshöjning!

Tisdag 13 augusti

Matz Bladhs

Med 50 år på dansbandsscenen, runt 8000 spelningar och över 1 miljon sålda skivor är Matz Bladhs en institution. Bandet har haft stora framgångar på Svensktoppen med inte mindre än 16 låtar på listan! Att dansa till Matz Bladhs är som att kramas av en stor och trygg famn. Musiken framkallar leenden, längtan och en vilja att dansa kvällen lång. Värm upp med dansanta dängor som ”Ett två tre, du ska få se” och du kommer att hamna i perfekt stämning inför bandets spelning på Malmöfestivalen!

Onsdag 14 augusti

Donnez

I låten ”140 mil” sjunger det Perstorpsbördiga bandet om livet i turnébussen; ”Trettio ton på flaket, genom Sveriges långa land, där rullar jag hemåt för att somna i din famn”. Så har Donnez också blivit kända för sitt flitiga spelande och sin produktivitet. Arbetet har resulterat i allt från Grammisnomineringar och publikrekord till topplisteplaceringar! Med sitt säregna gung och sin låtkavalkad är Donnez det givna kortet för en lyckad kväll på Dansbanan. Det är dansbandsmusik med ett stort hjärta som vårdar dig ömt i augustikvällen!

Torsdag 15 augusti

Streaplers

Kom och fira Streaplers 65-årsjubileum på Dansbanan! Streaplers består av fem stolta herrar som värnar om sin imponerande historia och det karaktäristiska Streaplerssoundet. Samtidigt vill de ständigt förnya sig och föra dansbandstraditionen vidare. Utveckling är bandets gemensamma drivkraft. Deras mål är att leverera den bästa dansmusiken till dig som lyssnare, på skiva och från scenen. I april släpptes singeln ”Om du bara vill” och den 31 maj kröns jubileet med nya albumet ”Still going strong”.

Fredag 16 augusti

Diamantorkestern

Diamantorkestern vet hur man charmar publiken, med rockigt sväng och ren spelglädje! Bandet från Svedala återkommer för femte gången till Malmöfestivalen med sin glada, dansanta och varierade musik. Repertoaren kryddas med covers som ”Rena rama ding dong” och ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö”. Se till att dansskorna sitter ordentligt, Diamantorkestern är tillbaka!

Perikles

Det legendariska Ystadbandet Perikles är en favorit hos många av Malmöfestivalens besökare, som känner att hiten ”Var ska vi sova inatt” är den euforiska höjdpunkten på festivalveckan! Men bandet har även andra ess i rockärmen, som ”Ge mig ditt namn ge mig ditt nummer” och ”Vill du resa till månen med mig” som de medverkade med i Melodifestivalen 1994. Det är dansbandsmusik, schlager och pop i en rivig blandning. Hög stämning så det räcker för en hel sommar!

Sist men inte minst…

Dansbanan är precis som resten av Malmöfestivalen till för alla! För den som vill vara med och dansa men är ringrostig eller inte kan, så erbjuder Öresunds dansförening en snabbkurs i bugg under en timme vid fyra tillfällen under veckan.

Och….

Dansbanans program för barnfamiljer släpps senare. Som vi tidigare nämnt så får Dansbanan extra högtalare i år så att fler kan stanna på Posthusplatsen och lyssna på musiken.

Kontakt: Andreas Kellerman, bokare dansband, Malmöfestivalen, 073-751 46 14

Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig, Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 073-400 96 20